Tunne kauppojen markkinointikeinot

Tunne kauppojen markkinointikeinot! Monia keinoja mm. alennusmyyntejä ja tuotesijoittelua on jo käsitelty tällä sivustolla, mutta kaupat pyrkivät myös monen tuotteen paketeilla hämärtämään asiakkaan hintatietoisuutta. Kun paketissa on monta tuotetta niin yksittäisen tuotteen hintavertailu on paljon vaikeampaa. Toinen tapa on myös erilaiset kylkiäiset, eli tuotteen mukana saaatavat muut tuotteet. Hyviä esimerkkejä on esimerkiksi autokaupat, joissa yleensä auton ostajalle annetaan kaupan päälle esim. kaupparyhmän lahjakortteja. Esimerkki pienemmistä kylkiäisestä on myös esim. pesuaineen ostajalle videovuokraus. Yksi suosittu tapa on myös jakaa kallis hinta päivää kohti, jolloin päivähinta on tietenkin pieni, mutta vuodessa siitä tulee iso summa.

Esimerkkinä tästä tuotepaketista ja kylkiäisistä on vaikkapa turvapalveluja koteihin kauppaava Securitas, jonka verkkosivuilla mainostettiin tätä vinkkiä kirjoitettaessa ”Joulutarjouksena Kamerapaketti + Savuilmaisin asennus ja liittymismaksu nyt 445 (norm 540 €) + 3 kk kodin turvapalvelut veloituksetta (arvo vähintään 90 €). Edun arvo yhteensä vähintään 195 €)” .

Esimerkkinä hinnan jakamisesta päivälle on vaikkapa sanomalehdet. Ylläpitäjänkin lukema sanomalehti Kaleva mainosti hintaansa ”Kestotilauksena 0,63 € päivässä”. 0,63 € päivässä kuulostaa hiukkasen pienemmältä kuin 234 € vuodessa (0,63 € x 360 pv).

Tieteen kuvalehdessa (huhtikuu 2013) olleen artikkelin mukaan Etelä-Californion yliopisto tutki autopesulan asiakkaita. Toisille asiakkaille jaettiin bonuskortti, jolla saa kahdeksan autopesun jälkeen yhden autopesun ilmaiseksi. Toiselle ryhmälle jaettiin muuten samanlaiset bonuskortit, mutta tällä kertaa ilmaisen pesun sai kymmenestä leimasta, kuitenkin siten että kortissa oli bonuksena jo kaksi leimaa valmiina. Molempien ryhmien piti siis maksaa kahdeksan pesua saadakseen ilmaisen pesun. Tuloksena oli se, että ryhmä joka sai kaksi pesua bonuksena kokivat saaneensa paremman edun, jolloin he käyttivät kyseistä pesulaa enemmän ja käyttivät muita autopesuloita vähemmän.

Lähetä kommenttisi tai oma säästövinkkisi