Kuinka minimoida rengaskuluja?

Kuinka minimoida auton rengaskuluja?

Renkaista löytyvä sakkorajaa osoittava pykälä kulutuspinnassa on varmasti tuttu useimmille autoilijoille. Kulutuspinnan saavuttaessa kyseisen merkin, on ehdottomasti viimeinen hetki vaihtaa renkaat uusiin. Uusien renkaiden hankinta on merkittävä menoerä. Tästä syystä moni haluaa lykätä sitä viimeiseen hetkeen, kuten myös minimoida hankintahinnan. Kuinka rengaskuluja on mahdollista pienentää? Renkailla on hankintahinnan lisäksi myös välillisiä vaikutuksia autoilun kuluihin. Kustannussäästöjä tavoitteleva autoilijan ei kannata kiinnittää huomiota ulkonäköseikkoihin, näyttävien leveiden renkaiden ja isompien vanteiden tuoma näyttävyys kostautuu kulutuksen nousuna. Luonnollisesti myös hankintahinta on suurempi rengas- ja vannekoon kasvaessa.

Renkaiden valinnassa voidaan noudattaa yksinkertaista sääntöä kustannussäästöjä tavoiteltaessa; pientä kulutusta haettaessa alle kannattaa valita kapein ja pienimmällä vannekoolla oleva rengas kulutuksen minimoimiseksi. Huomioi kuitenkin kantavuusvaatimukset, ja valitse rengaskoko ainoastaan autovalmistajan malliisi hyväksymistä renkaista. Kustannussäästöjä hakevalle netin rengaskaupat tarjoavat parhaan mahdollisuuden hintavertailuun. Lukuisista vaihtoehdoista esimerkiksi  https://www.giga-rengas.fi  tarjoaa erinomaisen valikoiman renkaita kilpailukykyiseen hintaan. Huomionarvoista on myös renkaiden kohdalle merkitty polttoainetaloudesta kielivä merkki, jossa renkaiden ominaisuudet on arvioitu asteikolla A-G parhaasta huonoimpaan.

Myös renkaiden tasaiseen kulumiseen voi vaikuttaa pienellä vaivannäöllä. Vetävällä akselilla olevat renkaat kuluvat toista paria nopeammin. Yleisenä suosituksena on renkaiden vaihtaminen akselilta toiselle noin 8000 kilometrin välein. Kesä- ja talvirenkaat olisi siis syytä kierrättää eri paikkaan jokaisen alle vaihdon yhteydessä keväisin ja syksyisin. Toinen tärkeä seikka on auton ohjauskulmista huolehtiminen. Jos huomaat renkaanvaihdon yhteydessä renkaiden kuluneen epätasaisesti kulutuspinnaltaan, käytä autosi ohjauskulmien säädössä viimeistään ennen uuden rengassarjan alle asennusta – väärillä ohjauskulmilla uudetkin renkaat saa nopeasti vaihtokuntoon.

Toinen yksinkertainen vinkki on ilmanpaineiden säännöllinen tarkastus. Kuten renkaan leveys, myös ilmanpaine vaikuttaa vierintävastukseen, ja sitä kautta auton kulutukseen. Ilmanpaineiden tarkastus huoltoasemalla ei maksa kuin vaivan, ja sen säännöllisesti tekemällä voit pienentää sekä autosi kulutusta että renkaiden ennenaikaista kulumista väärien ilmanpaineiden seurauksena. Yksi harvemmin mainittu tekijä on eri rengasmerkkien hyvinkin merkittävät erot kulutuskestävyydessä. Älä koskaan valitse rengasta pelkästään halvimman hankintahinnan perusteella perehtymättä ensin sekä rengasvertailuihin että muiden autoilijoiden käytännön kokemuksiin. Hankittaessa reilusti halvempi rengas voi pitkässä juoksussa kääntyä yllättäen kalliimmaksi, mikäli kalliimmalla renkaalla voidaan saavuttaa esimerkiksi kaksi kertaa pidempi käyttöikä. Useimmiten hankintahinnaltaan arvokkaampi rengas voi maksaa itseään takaisin myös pienemmällä vierintävastuksella, ja sen myötä jälleen pienemällä polttoaineen kulutuksella. Kaiken kaikkiaan valinta on hyvä painottaa kokonaisuuteen, unohtamatta tietystikään toisinaan nähtäviä hyviä tarjouksia jonkin valmistajan sarjoista.

Vanhoista, poisheitettävistä polkupyörän sisuskumeista saa ilmaisia kuminauhoja

Vanhoista, poisheitettävistä polkupyörän sisuskumeista saa ilmaisia kuminauhoja, eli vLukijan vinkki.iipaloit terävällä puukolla sopivan levyisiä paloja sisuskumista esim. jonkun laudan päällä. Puhtaus on "työkalulaatua" mutta pesemällä ne niistä saa luonnollisesti puhtaampia mihin tahansa käyttötarkoitukseen.

Lukijan vinkki

Tarkista säännöllisesti että pölykapselit ovat hyvin kiinni

Jos autossasi on vanteisiin painettavat koristepölykapselit, tarkista niiden kiinnittyminen aina samalla kun tarkistat ilmanpaineet renkaista. Jos jossain kapselissa on merkkejä irtoamisesta, tulee se luonnollisesti painaa paikalleen. Näin vältyt varmemmin pölykapselien irtoamiselta ja katoamiselta ajon aikana.

Lukijan vinkki

Vanhoista auton renkaista voi tehdä sandaalit

Vanhoista auton renkaista voi tehdä sandaalit.

Hanki painemittarilla varustettu pystypumppu

Autonrenkaan voi hätätilassa pumpata vaikka tavallisella polkupyörän pumpulla, jos siinä on autoventtiiliin sopiva suutin tai sopivaa adapteria käyttäen. Autonrenkaan paine on suhteellisen matala (2-2,5 bar), kun taas polkupyörän rengas vaatii vähintään 3,5 -> bar. Jos haluat tarkistella useammin ilmanpaineita ajoneuvojesi renkaissa, hanki painemittarilla varustettu pystypumppu. Näin pystyt jatkossa tarkistamaan rengaspaineet pihassasi ajamatta lähimmälle huoltoasemalle ja säästämään bensaa.

Lukijan vinkki

Aja täysillä renkailla

Aja täysillä renkailla. Täynnä oleva rengas rullaa kevyemmin. Voit myös ylittää suosituspaineen n. 0,3:lla baarilla. Täynnä oleva rengas antaa myös paremman pidon varsinkin märällä tiellä. Lisäksi autosi ohjattavuus paranee. Lisää säästöä saat myös siitä että täynnä oleva rengas kuluu vähemmän kuin alipaineinen. Mikäli ajat 0,5 baaria ohjearvoa pienemmillä rengaspaineilla kulutus kasvaa noin 4 %.

Kierrä pultit paikoilleen käsin ja sitten vasta rengasavaimella

Vaihtaessasi renkaita kierrä kaikki mutterit ja pultit KÄSIN kierteelle sen verran että ne ovat varmasti oikein ja kiristä vasta sitten esim. rengasavaimella. Jos kierrät "tunnottomalla" rengasavaimella auton mutterit/pultit väärälle kierteelle voiman kanssa, uusien osien (pultti, mutteri ym.) hankkiminen voi tulla kalliiksi.

Lukijan vinkki

Tarkista rengaspaineet riittävän usein

Tarkista rengaspaineet riittävän usein. Renkaat voi täyttää jopa hieman yli suositellun ilmanpaineen, jolloin rengas rullaa kevyemmin ja polttoaineen kulutus laskee.

Matalan vierintävastuksen renkaat

Kun seuraavan kerran ostat autoosi uudet renkaat niin valitse kevyemmin rullaavat mahdollisimman matalan vierintävastuksen omaavat renkaat, esim. Nokian Hakka Green tai Michelin Energy Saver. Nämä ovat yleensä valmistettu kovemmasta kumiseoksesta ja siksi myös kestävät hyvin. Renkaiden aiheuttaman vierintävastuksen osuus auton polttoaineen kulutuksesta on noin 16 prosenttia. Mikäli renkaan vierintävastus on 15 % pienempi, pienenee polttoaineen kulutus 2,4 %. Hitaammissa nopeuksissa vierintävastuksen vaikutus on suurempi kun taas kovemmissa nopeuksissa ilmanvastuksen osuus polttoaineen kulutuksesta suurenee. Haittapuolena on se että, parempi vierintävastus voi heikentää autonrenkaan muita ominaisuuksia. Mikäli ajat renkailla 70 000 km (kestävät ennakoivalla ajotavalla hyvinkin tuon verran) niin 7 l / 100km kulutuksella tuon 70 000 km ajamiseen kuluu 4900 litraa bensiiniä. Mikäli säästät renkaiden vierintävastuksessa 2 % polttoainetta niin se tekee 117,6 litraa. Tämä maksaa 1,60 € litrahinnalla 188 euroa, jonka siis säästät paremmilla renkailla.

Aja pienemmillä renkailla

Aja pienemmillä renkailla. Kapeammassa renkaassa on vähemmän tiehen koskettavaa pintaa kuin leveässä ja siksi vierintävastusta aiheuttavaa kitkaa on myös enemmän. Lisäksi kapeampi rengas säästää polttoainetta, koska edestä päin sen tuulta halkova pinta-ala on pienempi. Huomaat asian helposti kun ajat polkupyörällä. Kapeat retkipyörän renkaat rullaavat huomattavasti kevyemmin kuin paksut maastopyörän renkaat. Kapeat renkaat ovat tietenkin myös halvemmat ja hiljaisemmat. Leveiden renkaiden suuremmasta tiehen kostettavasta pinta-alasta on se etu, että jarrutusmatka on hieman lyhyempi kuin ohuemmilla renkailla.