Kuinka minimoida rengaskuluja?

Kuinka minimoida auton rengaskuluja?

Renkaista löytyvä sakkorajaa osoittava pykälä kulutuspinnassa on varmasti tuttu useimmille autoilijoille. Kulutuspinnan saavuttaessa kyseisen merkin, on ehdottomasti viimeinen hetki vaihtaa renkaat uusiin. Uusien renkaiden hankinta on merkittävä menoerä. Tästä syystä moni haluaa lykätä sitä viimeiseen hetkeen, kuten myös minimoida hankintahinnan. Kuinka rengaskuluja on mahdollista pienentää? Renkailla on hankintahinnan lisäksi myös välillisiä vaikutuksia autoilun kuluihin. Kustannussäästöjä tavoitteleva autoilijan ei kannata kiinnittää huomiota ulkonäköseikkoihin, näyttävien leveiden renkaiden ja isompien vanteiden tuoma näyttävyys kostautuu kulutuksen nousuna. Luonnollisesti myös hankintahinta on suurempi rengas- ja vannekoon kasvaessa.

Renkaiden valinnassa voidaan noudattaa yksinkertaista sääntöä kustannussäästöjä tavoiteltaessa; pientä kulutusta haettaessa alle kannattaa valita kapein ja pienimmällä vannekoolla oleva rengas kulutuksen minimoimiseksi. Huomioi kuitenkin kantavuusvaatimukset, ja valitse rengaskoko ainoastaan autovalmistajan malliisi hyväksymistä renkaista. Kustannussäästöjä hakevalle netin rengaskaupat tarjoavat parhaan mahdollisuuden hintavertailuun. Lukuisista vaihtoehdoista esimerkiksi  https://www.giga-rengas.fi  tarjoaa erinomaisen valikoiman renkaita kilpailukykyiseen hintaan. Huomionarvoista on myös renkaiden kohdalle merkitty polttoainetaloudesta kielivä merkki, jossa renkaiden ominaisuudet on arvioitu asteikolla A-G parhaasta huonoimpaan.

Myös renkaiden tasaiseen kulumiseen voi vaikuttaa pienellä vaivannäöllä. Vetävällä akselilla olevat renkaat kuluvat toista paria nopeammin. Yleisenä suosituksena on renkaiden vaihtaminen akselilta toiselle noin 8000 kilometrin välein. Kesä- ja talvirenkaat olisi siis syytä kierrättää eri paikkaan jokaisen alle vaihdon yhteydessä keväisin ja syksyisin. Toinen tärkeä seikka on auton ohjauskulmista huolehtiminen. Jos huomaat renkaanvaihdon yhteydessä renkaiden kuluneen epätasaisesti kulutuspinnaltaan, käytä autosi ohjauskulmien säädössä viimeistään ennen uuden rengassarjan alle asennusta – väärillä ohjauskulmilla uudetkin renkaat saa nopeasti vaihtokuntoon.

Toinen yksinkertainen vinkki on ilmanpaineiden säännöllinen tarkastus. Kuten renkaan leveys, myös ilmanpaine vaikuttaa vierintävastukseen, ja sitä kautta auton kulutukseen. Ilmanpaineiden tarkastus huoltoasemalla ei maksa kuin vaivan, ja sen säännöllisesti tekemällä voit pienentää sekä autosi kulutusta että renkaiden ennenaikaista kulumista väärien ilmanpaineiden seurauksena. Yksi harvemmin mainittu tekijä on eri rengasmerkkien hyvinkin merkittävät erot kulutuskestävyydessä. Älä koskaan valitse rengasta pelkästään halvimman hankintahinnan perusteella perehtymättä ensin sekä rengasvertailuihin että muiden autoilijoiden käytännön kokemuksiin. Hankittaessa reilusti halvempi rengas voi pitkässä juoksussa kääntyä yllättäen kalliimmaksi, mikäli kalliimmalla renkaalla voidaan saavuttaa esimerkiksi kaksi kertaa pidempi käyttöikä. Useimmiten hankintahinnaltaan arvokkaampi rengas voi maksaa itseään takaisin myös pienemmällä vierintävastuksella, ja sen myötä jälleen pienemällä polttoaineen kulutuksella. Kaiken kaikkiaan valinta on hyvä painottaa kokonaisuuteen, unohtamatta tietystikään toisinaan nähtäviä hyviä tarjouksia jonkin valmistajan sarjoista.

Aja pienemmillä renkailla

Aja pienemmillä renkailla. Kapeammassa renkaassa on vähemmän tiehen koskettavaa pintaa kuin leveässä ja siksi vierintävastusta aiheuttavaa kitkaa on myös enemmän. Lisäksi kapeampi rengas säästää polttoainetta, koska edestä päin sen tuulta halkova pinta-ala on pienempi. Huomaat asian helposti kun ajat polkupyörällä. Kapeat retkipyörän renkaat rullaavat huomattavasti kevyemmin kuin paksut maastopyörän renkaat. Kapeat renkaat ovat tietenkin myös halvemmat ja hiljaisemmat. Leveiden renkaiden suuremmasta tiehen kostettavasta pinta-alasta on se etu, että jarrutusmatka on hieman lyhyempi kuin ohuemmilla renkailla.

Vanhat venttiilihatut talteen

Kun ostat uudet renkaat autoosi, ota vanhoista renkaista muutama ventiillinhattu autosi hanskalokeroon. Renkaanvaihdon yhteydessä vanteista poistetaan vanhat renkaat, venttiilit ja tasapainotuspainot. Vanhat venttiilit päätyvät roskalaatikkoon. Uusia renkaita varten asennetaan uudet venttiilit hattuineen. Kun huomaat, että autonrenkaan venttiilinhattu on jäänyt matkan varrelle, voit ottaa hanskalokerosta sinne laittamasi venttiilinhatun käyttöön eikä tarvitse lähteä sitä ostamaan rengasliikkeestä.

Lukijan vinkki

Vanteen koolla on väliä

Myös vanteen koolla on väliä. Vanteiden koko mitataan tuumina, joka kertoo vanteen halkaisijan. Pienimmät vannekoot ova yleensä 12 tuumaa, ylläpitäjän vanhassa Escortissa 13 tuumaa ja monissa nykyautoissa jopa 16 tuumaa. Maastureissa sitäkin enemmän, traktorin takarenkaista nyt puhumattakaan. Henkilöauton vanteissa tuumakoon nosto yhdellä tuumalla nostaa painoa noin parilla kilolla. Koska vanteet ovat pyöreitä niin rengaskoon pienentäminen 17 tuumasta 16 tuumaan vaikuttaa huomattavasti enemmän kuin 13 tuumasta 12 tuumaan. Selvennettäköön tätä hieman. Ympyrän pinta-ala lasketaan siten että vanteen halkaisija korotetaan toiseen potenssiin ja tulos jaetaan neljällä. Lopuksi tämä kerrotaan piin arvolla 3,14. Pienempiin vanteisiin menee tietenkin myös kevyempi rengas. Pienemmät rengaskoot ovat myös halvempia kuin isommat. Koska vanteita ja renkaita on 5 kappaletta (Yksi vararengas), näkyvät pienemmät renkaat pienempänä polttoaineen kulutuksena. Renkaiden ja vanteiden paino tippua jopa yli 20 kiloa jos vaihdat renkaasi sekä kapeampiin että pienempiin. Muista kuitenkin tarkistaa autollesi sallitut rengaskoot. Painon lisäksi taloudellisuutta parantaa auton korkeuden pienentäminen pienempien renkaiden ansiosta. Tällöin mm. auton tuulta halkova pinta-ala pienenee. Lisäksi pystyt ehkä ajamaan jyrkät mutkat aavistuksen taloudellisemmin matalammalla autolla.

Merkitse rengasavaimen oikea pää

Jos käytät ristikkoavainta auton renkaiden vaihdossa, kannattaa autoosi sopiva(t) pää(t) merkitä esim. teipillä, tussikynällä tai maalilla. Näin oikeankokoinen pää löytyy heti eikä tarvitse tihrustaa missä lukee oikea kokonumero. Jos vaihdat kahteen autoon, kannattaa päät merkitä eri väreillä tms. Näin saat renkaasi nopeammin vaihdettua ja säästät siten aikaasi.

Lukijan vinkki

Älä kiirehdi talvirenkaiden vaihtoa kesärenkaisiin

Älä kiirehdi talvirenkaiden vaihtoa kesärenkaisiin. Renkaiden kulutus on suurimmillaan keväisin, jolloin monet vielä ajavat nastarenkailla ja karhentavat tien pinnan karkeaksi. Vaihtamalla kesärenkaat vasta sallitun ajan lopussa, tai kelien mukaan sitäkin myöhemmin, ajat kesärenkaillasi tuhansia kilometrejä pidempään. Lisäksi myös kesärengastarjoukset paranevat sesongin lähetessä loppuaan.

Nastarenkaiden totutusajo

Kun ostat autoosi uudet nastarenkaat niin ne kannattaa laittaa alle hyvissä ajoin ennen liukkaiden tuloa. Tällä totutusajolla ajat uudet renkaasi sisään, jolloin niiden nastat asettuvat oikein paikoilleen. Kun suoritat nastojen totutusajon sulan maan aikana, niin tällöin nastat saavat rauhassa painua ja asettua paikoilleen. Sulan maan aikana renkaat eivät vielä vedä sutia tai mene jarrutuksessa lukkoon eivätkä nastat siksi joudu koville. Syksyllä asfaltti on myös jo sen verran kylmää etteivät nastarenkaat kulu normaalia enempää.

Vaihda auton renkaiden paikkaa

Vaihda auton renkaiden paikkaa akselilta toiselle 5 000 – 10 000 ajokilometrin välein. Näin renkaasi kuluvat tasaisemmin ja kestävät pidempään. Tarkista kuitenkin aina mikä on renkaiden oikea pyörimissuunta. Renkaiden kuviointi ja nastoitus voi olla suunniteltu siten, että se on tarkoitettu pyörimään vain yhteen suuntaan. Kun pyörimissuunta on oikea niin renkaan vierintävastus on pienempi ja turvallisuus parempi.

Tarkista renkaiden valmistuspäivä

Kun ostat autoosi renkaita niin muista tarkistaa renkaiden kyljestä niiden valmistuspäivä. Kumi haurastuu vanhetessaan ja siksi vanhan renkaan ajo-ominaisuudet ja pito heikkenevät olennaisesti, vaikka niiden urissa olisikin vielä hyvin kulutuspintaa jäljellä. Kovin vanhaa rengasta ei siis kannata ostaa. Valmistuspäivä lukee yleensä renkaan kyljessä neljällä numerolla esim. 3711. Ensimmäiset numerot tarkoittavat viikkoa ja toinen vuotta. Kyseinen rengas jossa numero 3711 on valmistettu siis viikolla 37 vuonna 2011.

Käytä autossasi sileitä umpinaisia pölykapseleita

Käytä autossasi sileitä umpinaisia pölykapseleita sakaraisten ja koloisten sijaan. Ilmanvastus pienenee.