Pyörällä töihin myös talvella?

Ajatko kesäisin pyörällä töihin, mutta talvella kuljet autolla tai bussilla? Kannattaa selvittää, millaisilla investoinneilla voisit myös talvisin käyttää pyörääsi työmatkoihin. Esimerkiksi paljon maksaa nastarenkaat sekä niiden asennus (ellet itse osaa) polkupyörääsi ja hyvä valaisin. Näiden seikkojen pohjalta voi pohtia kuinka paljon voit säästää polkemalla töihin myös talvisaikaan. HUOM! Joskus keli voi olla talvisin niin hankala, että on talvivarusteista huolimatta on parempi jättää pyörä kotiin!

Lukijan vinkki

Parkkeeraa autosi kesällä varjoon ja talvella aurinkoon

Parkkeeraa autosi kesällä varjoon ja talvella aurinkoon. Minimoit näin energiaa kuluttavan viilennyksen tarpeen ja talvella lämmityksen tarpeen. Talvella ja keväällä myös ikkunoiden rappaus helpottuu aamuauringon lämmittäessä autoasi, jolloin säästät myös aikaasi.

Huollata polkupyöräsi loppusyksystä pyöräilykauden loputtua tai talven aikana

Huollata polkupyöräsi loppusyksystä pyöräilykauden loputtua tai talven aikana, mikäli et käytä sitä talvella. Talvella voi työn hinnoissa olla pientä neuvotteluvaraa ja isompikin remontti onnistuu yleensä ilman suurempia viivytyksiä. Keväällä ensimmäisten pyöräilykelien aikaan korjaamot täyttyvät ja huoltoaika venyy (lähinnä jonottamisen vuoksi) jopa viikoiksi. Kun pyörä on huollettu talvella, voit säästää rahaa kulkemalla töihin sillä välin kun muiden pyörät jonottavat korjaamolla vuoroaan. Näin myös paikallinen pyöränkorjaaja pysyy hengissä talven yli.

Lukijan vinkki

Ilmalämpöpumppu kovilla pakkasilla

Kovilla pakkasilla laita ilmalämpöpumpun lämpötilän pyyntiä hieman suuremmalle kuin normaalisti. Näin pumpun tehokkuus ja hyötysuhde paranevat. Mielestäni ilmalämpöpumppua kannattaa kovilla pakkasilla pitää päällä niin pitkään kun sen jaksaa puhaltaa lämmintä ilmaa. Meillä pumppu lopettaa kokonaan toimintansa noin -16 asteessa. Tätä kylmemmässä olen aina sammuttanut pumpun ja ottanut sen irti pistorasiasta, sillä ilmalämpöpumppuakaan ei kannata pitää turhaan päällä, jos siitä ei ole mitään hyötyä yli -16 asteen pakkasilla.

Peitä pakkasella peilit ja säästä polttoainetta

Laita kovilla pakkasilla vanhat rikkinäiset hansikkaat tai pipot peittämään autosi sivupeilit. Näin peilit eivät huurru, eikä sinun tarvitse käyttää polttoainetta kuluttavia peilien sähkölämmittimiä päällä. Mikäli autossasi ei ole peilien lämmitintä, niin säästyt peilien skrapaamiselta, missä vaarana on niiden naarmuuntuminen.

Lämmitä moottoria

Muista lämmittää autosi moottoria kun lämpötila laskee alle +5 asteen. Tällöin riittää puolen tunnin lämmitys. Kovimmillakin pakkasilla moottoria ei kannata lämmittää yli kahta tuntia. Pidemmästä lämmityksestä ei ole mitään hyötyä.

Viimasuoja autoon

Jos tuntuu että autosi ei lämpene talvella tarpeeksi kovilla pakkasilla, voit kokeilla askarrella viimasuojan pahvista tai kumista moottorin säleikön eteen. Tällöin autosi moottorin pitäisi lämmetä nopeammin ja pysyä lämpimämpänä, jolloin autosi polttoaineen kulutus laskee. Merkkikohtaisiakin viimasuojia voi ostaa, mutta turha laittaa rahaa sellaiseen minkä voi tehdä itsekin. Lisäksi pahvisen viimasuojan voi heittää keräyspahviin eikä sitä tarvitse säilöä kesäksi kellariin. Ole kuitenkin varovainen ja seuraa ettei autosi moottori pääse kuumenemaan liikaa ja ota suoja pois jos ilma lauhtuu.

Porkkanaraastetta

Talvisaikaan kannattaa ruveta itse tekemään ruokapöytään porkkanaraastetta ulkomaisten tomaattien ja kurkkujen asemasta niin kauan kuin kotimaista porkkanaa riittää. Porkkanaraaste ja puolukat toimivat hyvin ruokien lisukkeina.

Lukijan vinkki

Vältä talvliukkailla turhaa kaasun käyttöä

Vältä talven liukkailla keleillä turhaa kaasun käyttöä, mikä johtaa sutimiseen. Pyörän sutiminen kuluttaa turhaa bensiiniä viemättä sinua eteenpäin. Lisäksi sutiminen myös kuluttaa renkaita ja nastoja.

Ilman kostutus

Jos sinulla on talvella kylmä niin ilman kostuttaminen saa ilman tuntumaan iholla lämpimämmältä vaikka lämpötila pysyisikin samana. Ilman kosteuttaminen ekologisesti onnistuu vaikkapa pyykkiä kuivattamalla sisätiloissa. Seuraa kuitenkin ilman kosteutta kosteusmittarilla ja varo kosteuden siirtymistä talosi rakenteisiin.