Notice: register_sidebar kutsuttiin väärin. id ei asetettu vimpainalueelle "Sivupalkki 1". Käytetään oletusta "sidebar-1". Muuta id manuaalisesti arvoon "sidebar-1" niin pääset eroon tästä ilmoituksesta ja säilytät vimpainalueen sisällön. Lisätietoja: Debugging in WordPress.(Tämä viesti lisättiin versioon 4.2.0.) in /home/projekti/public_html/saasto.fi/wp-includes/functions.php on line 4139

Notice: add_custom_image_header on kehotettu välttämään versiosta 3.4.0 asti! Käytä sen sijaan add_theme_support( 'custom-header', $args ). in /home/projekti/public_html/saasto.fi/wp-includes/functions.php on line 3831

Notice: Kutsuttu luokan WP_Widget metodi kantaluokassa Recent_Posts_Dated_Widget on vanhentunut versiosta 4.3.0 lähtien! Käytä sen sijaan metodia
__construct()
. in /home/projekti/public_html/saasto.fi/wp-includes/functions.php on line 3894
tankkaus « Saasto.fi Säästövinkkejä

Tankkaa ennen lomia


Notice: Trying to get property of non-object in /home/projekti/public_html/saasto.fi/wp-content/themes/proclouds/index.php on line 52

Tankkaa ennen lomia. Monet polttoainetta myyvät yhtiöt ovat listattu jonkun maan pörssissä (paitsi mm. ABC, SEO ja St1). Yhtiöt olisivatkin tyhmiä elleivät he takoisi rautaa silloin kun se on kuuma. Ylläpitäjän mielikuvan mukaan polttoaineen hinta nouseekin ennen sellaisia juhlapyhiä, jolloin ihmiset ajavat paljon, kuten juhannuksena ja pääsiäisenä.

Bensan sekaan masinolia


Notice: Trying to get property of non-object in /home/projekti/public_html/saasto.fi/wp-content/themes/proclouds/index.php on line 52

Laita bensan sekaan masinolia kovilla pakkasilla. Se suojaa bensajärjestelmää jäätymiseltä ja korroosiolta.

Lukijan vinkki. Lähetti PJ

Keväällä bensanhinta on yleensä noususuunnassa


Notice: Trying to get property of non-object in /home/projekti/public_html/saasto.fi/wp-content/themes/proclouds/index.php on line 52

Keväällä bensanhinta on yleensä noususuunnassa, joten silloin useimmiten kannattaa tankata tankki täyteen kun on tankkaamassa. Syksyllä puolestaan bensiinin hinta on yleensä laskusuunnassa, joten ei välttämättä kannata tankata ihan täyteen, jopa parikymmentä litraa saattaa riittä joksikin aikaa, viikoksi tms. Tämän vajaan tankin aikana bensan hinta on mahdollisesti halventunut ja voit taas tankata halvempaa bensaa kuin että sinulla olisi tankissa vielä edelliskerralla tankattua kalliimpaa bensaa! Tankkaa kuitenkin riittävästi ettei bensa lopu matkan aikana kesken!

Lukijan vinkki

Onko huoltoasemien mittarit kalibroitu oikein?


Notice: Trying to get property of non-object in /home/projekti/public_html/saasto.fi/wp-content/themes/proclouds/index.php on line 52

Moottoripyöräni 14,2 litran bensatankkiin olen tankannut mittarin mukaan parhaimmillaan jopa 18 litraa menovettä. Siksi tankkailen autonikin mieluiten niillä asemilla, joiden mittarit vaikuttavat antavan järkeviä lukemia. Kaikkihan ne tietysti ihan kunnossa ovat, kalibroitu "oikein", tottakai. Suomessahan kaikki on oikein.

Lukijan vinkki

Arvioi polttoaineiden hintoja etukäteen


Notice: Trying to get property of non-object in /home/projekti/public_html/saasto.fi/wp-content/themes/proclouds/index.php on line 52

Jos haluat etukäteen arvioida polttoaineen hintaa Suomessa voit googlata öljyn hintaa esim. hakusanalla commodity prices. Hyvä ja ajantasainen linkki on esimerkiksi http://money.cnn.com/data/commodities/ josta katsot kohdan "Light Crude". Tuosta näet päivittäin öljyn hinnan muutoksen, mikä näkyy sitten viiveellä Suomen huoltoasemien pumppuhinnoissa. Ainakin näet suuntaa että onko öljy kallistumassa vai halpenemassa. Jos öljy on kallistumassa kannattaa ajaa tankille mahdollisimman pian, mutta jos hinta on laskusuunnassa kannattaa sinnitellä vielä vanhalla tankilla.

Lisätietoja:

Hyödynnä Shell-huoltoasemien palvelutankkaus


Notice: Trying to get property of non-object in /home/projekti/public_html/saasto.fi/wp-content/themes/proclouds/index.php on line 52

Hyödynnä monien Shell-huoltoasemien palvelutankkaus. Sivuston ylläpitäjä on tankkaillut viime aikoina autoa usein eri Shell-huoltoasemilla ja jutellut monien mukavien palvelumestarien kanssa. Kokemukseni mukaan palvelumestarien tietämys autoista vaihtelee melkoisesti. Osa tuntuu tietävän autoista hirmuisesti ja ovat todella näppäriä tekemään pikku remontteja. Vaikka verkkosivuilla http://www.palvelutankkaus.fi/ ei sitä erikseen mainita, niin monet palvelumestarit tekevät myös erilaisia perustöitä kuten pyyhkijöiden ja polttimoiden vaihtoja ja näitäkin vaikeampia remontteja. Mikäli et osaa vaihtaa esim. polttimoita itse, hyödynnä Shellin palvelumestareita. Tekevät sen taatusti halvemmalla kuin autokorjaamot. Autokorjaamolla polttimon vaihto voi parhaimmillaan maksaa jotain 50 €. Shellin palvelumestarien palvelustaan voi maksaa halutessaan euron, minkä kyllä mielellään maksan tuollaisesta palvelusta. Palvelumestarien tehtäviin kuuluu lisäksi markkinoida palvelun ohessa mm. kalleimpia pesuohjelmia, lasinpesunesteitä ja super bensiinejä, mutta näille voi sanoa rohkeasti että ei kiitos.

Vertaile polttoaineen hintoja


Notice: Trying to get property of non-object in /home/projekti/public_html/saasto.fi/wp-content/themes/proclouds/index.php on line 52

Vertaile polttoaineen hintaa esim. www.polttoaine.net -sivustolta. Jos olet matkalla niin kannattaa alkaa vilkuilemaan edullista tankkauspaikkaa hyvissä ajoin, jolloin ehdit vielä vaikuttaa siihen millä hinnalla tankkaat. Jos havahdut vasta sitten kun varoitusvalo syttyy, joudut usein pakosta ajamaan seuraavalle mahdolliselle – usein kalliille – huoltoasemalle.

Kommentteja: Polttoaine.net -sivustolla näet paikkakunnallasi vallitsevan hintatilanteen eikä sinun tarvitse kiertää autolla kaikkia paikkakunnan bensa-asemia ja voit säästää jopa parikin euroa tankillisella kalliimpaan polttoaineeseen verrattuna. Voit esim. myös pyörällä liikkuessasi tehdä havaintoja hinnoista. Voit lähettää myös tietosi ko. sivustolle halutessasi.

Harkitse vaihtoehtoista polttoainetta käyttävän auton ostamista


Notice: Trying to get property of non-object in /home/projekti/public_html/saasto.fi/wp-content/themes/proclouds/index.php on line 52

Harkitse vaihtoehtoista polttoainetta käyttävän auton ostamista, vaikkapa työsuhdeautoksi. Esim. Flexifuel autoissa voidaan käyttää E85 etanolipohjaista polttoainetta tai tavallista 95E bensiiniä. Näitä voi myös sekoittaa keskenään. Lisäksi ympäristön kannalta hyötyä on myös siitä että etanolia voidaan tislata jätteistä, jolloin mm. öljystä tutut tankkerikuljetukset jäävät pois. Vaihtoehtoisen polttoaineen käyttäminen voi olla myös taloudellisesti kannattavaa, mikäli öljyn hinta nousee tulevaisuudessa, kuten on ennustettu. Mm. ST1:n toimitusjohtaja Mika Anttonen ennustaa bensiinin litrahinnan nousevan viiden vuoden kuluessa kahteen euroon.

Älä aja autosi tankkia milloinkaan ihan tyhjäksi


Notice: Trying to get property of non-object in /home/projekti/public_html/saasto.fi/wp-content/themes/proclouds/index.php on line 52

Älä aja autosi tankkia milloinkaan ihan tyhjäksi, mikäli autossasi on katalysaattori. Mikäli ajat tankin tyhjäksi pakoputkeen saattaa kulkeutua palamatonta polttoainetta, mikä voi vahingoittaa katalysaattoria. Palamaton polttoaine kuumenee katalysaattorissa, jolloin katalysaattorin kennot sulavat. Katalysaattorin uusiminen on erittäin kallista. Kustannus voi merkkiliikkeessä olla helposti jopa yli 1000 euroa.

Lukijan vinkki

Tankkaa ajoissa


Notice: Trying to get property of non-object in /home/projekti/public_html/saasto.fi/wp-content/themes/proclouds/index.php on line 52

Tankkaa polttomoottorilla käyvä työkoneesi (ruohonleikkuri, moottorisaha, ruohotrimmeri ym.) ajoissa ennen kuin bensa loppuu tankista. Näin kone ei ime kaasutinta/putkistoa tyhjäksi bensasta, jonka jälkeen saa konetta käynnistää hiki otsalla. Näin säästät omia voimia (etenkin jos kone on narukäynnisteinen) ja luonnollisesti myös koneen käynnistysmekanismia.

Lukijan vinkki