Tee "tankkauspäiväkirja" vaikkapa jostain pienestä vihkosta

Tee "tankkauspäiväkirja" vaikkapa jostain pienestä vihkosta, mikäli autossasi ei ole mahdollisuutta seurata ajon aikana polttoaineenkulutusta. Tee vihkoon kokonais-km.-, pvm. ja tankkausmääräsarakkeet. Näiden tietojen pohjalta voit aina laskea edellisen tankkausvälin keskikulutuksen, tästä näkee ajan mittaan vaikutukset esim. ajotavan muutoksessa. Vihkoon voi merkitä myös muut tärkeät tapahtumat, esim. uusien renkaiden hankinta, renkaanvaihto jne. Tämän sivuston työkalut osiossa on kaksi erinomaista ja helppokäyttöistä taulukkoa polttoaineen kulutuksen seurantaan.

Lukijan vinkki

Tankkaa kylmällä ilmalla

Extreme-vinkki. Tankkaa polttoaineesi kylmänä päivänä tai kylmän yön jälkeen aamulla. Polttoaine tulee toki maan alla olevasta varastosta pumppuun noin 4 asteisena, mutta tankatessasi kylmänä päivänä saat saat loppupeleissä enemmän polttoainetta koska kaikki nesteet, myös polttoaineet, laajenevat lämmetessään. Tämän takia talvella ei myöskään kannata tankata ihan piripintaan. Jos ajat heti tankkauksen jälkeen lämpimään talliin, tankki voi vuotaa yli. Ylläpitäjä kysyi NesteOil Oyj:stä tarkemmin huoltoaseman polttoainemittarin toiminnasta. He kertoivat, että annostellut polttoaineen määrän mittaava mittalaite sijaitsee mittarin sisällä. Polttoaine tulee maan alaisesta säiliöstä, mutta mittari mittalaitteineen ja imuputkistoineen pidetään takaiskuventtiilien avulla täynnä polttoainetta, jotta polttoaineen mittaamisessa saavutetaan optimaalinen mittaustilanne.

tarkkaile menomatkalla polttoaineen hintoja

Jos ajat pidemmän reissun, tarkkaile menomatkalla polttoaineen hintoja ja tankkaa sitten paluumatkalla halvimmasta paikasta.

Lukijan vinkki

Tankkaa hiljaisena aikana

Käy myös tankkaamassa hiljaisena aikana, mikäli asut isommassa kaupungissa. Tällöin et joudu jonottamaan tankkauspisteelle ja turhaan tyhjäkäyttämään autoasi.

Älä ylitankkaa autoasi

Älä ylitankkaa autoasi! Kun bensan hinta on jatkuvasti kohoamassa, tekee mieli laittaa tankki niin täyteen kuin mahdollista. Ylitankkaus voi aiheuttaa kalliita huoltotoimenpiteitä ainakin uusiin autoihin, joissa on bensahöyryjen talteenottojärjestelmiä. Ko. järjestelmään päässyt nestemäinen bensiini voi aiheuttaa ongelmia. Kun pistooli naksahtaa (ja pysähtyy) ensimmäisen kerran, on tankki riittävän täynnä ja tankkaus on syytä lopettaa.

Lukijan vinkki

Ravista tankkauspistoolia

Ravista huoltoasemalla tankkauspistoolia autosi tankissa ennen kuin alat painamaan tankkauspistoolin liipasinta – sekä myös oman tankkauksen jälkeen. Näin saat jokaisen tipan talteen, jonka sinä ja edellinen tankkaaja olette maksaneet.

Älä tankkaa autoasi, jos samaan aikaan säiliöauto on täyttämässä huoltoaseman säiliöitä

Älä tankkaa autoasi, mikäli huoltoasemalla on samaan aikaan säiliöauto täyttämässä huoltoaseman säiliöitä. Polttoainevarastoja täyttävä säiliöauto täyttää säiliöt suurella paineella, jolloin maanalaisissa säiliöissä oleva polttoaine sekoittuu. Säiliöiden pohjalla voi olla huoltoaseman perustamisesta asti vähitellen kertynyttä irtoainesta joka lähtee säiliötä täytettäessä liikkeelle ja sekoittuu uuteen polttoaineeseen kunnes raskaampana vajoaa vähitellen taas säiliön pohjalle. Ei ole tietoa, että onko tämä vain urbaania legendaa, mutta koetetaan varmistaa vinkin todenperäisyys Suomen oloissa.

Yritä päästä aina yhä pidemmälle yhdellä tankillisella

Pidä kirjaa polttoaineen kulutuksestasi. Nollaa trippimittari tankatessasi ja yritä päästä aina yhä pidemmälle yhdellä tankillisella. Mikäli ajat usein samaa reittiä, voit myös vertailla mm. eri reittien taloudellisuutta.

Polttoaine on painavaa

Aikaisemmassa vinkissä on kerrottu kuinka syksyllä ei kannata tankata täyteen, koska bensiinin hinta on laskemaan päin. Kun et tankkaa autosi tankkia täyteen, vajaa tankki bensaa painaa vähemmän kuin täysi tankki, jolloin autosi kulutus laskee hieman. Bensiinin tiheys on n. 0,75 kg/litra, joten jos autosi tankki vetää esim. 50 litraa, täyden tankin sisältämä bensiini painaa n. 37,5 kiloa. Jos tankkaat tankkiisi vain 30 litraa, painaa bensiini noin 22,5 kiloa eli 15 kiloa vähemmän turhaa painoa. Näin menettelemällä vähennät hieman bensankulutustasi vähentämällä auton omapainoa ja säästät hieman rahaa sekä ympäristöä.

Älä siis tankkaa turhaa jos sinulla on vielä yli neljännes tankista täynnä. Tankkaus tankkiin, jossa on vielä kolmannes jäljellä nostaa autosi painoa turhaan jopa 30 kiloa. Lisäksi turhissa tankkauksissa tulee aina turhaa ajomatkaa huoltoasemalle.

Lukijan vinkki

Varmista kotipihassa että bensatankki aukeaa

Kun lähdet tankkaamaan autoasi, varmista kotipihassa ennen lähtöä että bensatankin suojaluukku, olkoon se sitten sisältä käsin tai ulkoa avattava, lähtee auki eikä ole jäätynyt kiinni. On rahan tuhlausta ajaa huoltoaseman pihaan asti toteamaan sama asia. Kotipihassasi sinulla on paremmat mahdollisuudet sulattaa jäätynyt luukku kuin huoltoasemalla.

Lukijan vinkki