Jarruta moottorilla

Jarruta moottorilla. Ajotietokoneella voit seurata että nostamalla kaasun polkimelta polttoaineen syöttö moottoriin keskeytyy ja kulutus näyttää nollaa sen ajan kun jarrutat moottorilla. Moottorijarrutus säästää myös jarrupaloja ja jarrulevyjä, jolloin joudut uusimaan niitä entistä harvemmin. Ylläpitäjällä oli mahdollisuus ajella hybridiauto Toyota Priuksella. Kyseisessä automallissa on B-vaihde, jota voit käyttää tehostettuun moottorijarrutukseen, jolloin samalla akut latautuvat tehokkaammin. Voit siis vaihtaa aina risteystä lähestyttäessä B-vaihteen päälle. Sitten kun olet oppinut käyttämään B-vaihdetta, voit ajaa Priuksella pitkiäkin matkoja käyttämättä jarruja lainkaan. Eikä jarruremonttejakaan tarvitse tehdä. B-vaihde myös ottaa myös talteen autolla olevan liike-energian ja lataa auton akkuja samaisella liike-energialla.

1 kommentti

  • Normaaleilla polttomoottoreilla moottorijarrutus kannattaa.

    Toyotan hybrideillä ajettaessa ei kannata käyttää B-asentoa kuin siinä tapauksessa, että ajoakku on täynnä ja alamäki jatkuu. B-asennossa ylimääräinen liike-energia hukataan polttomoottorin pumppaushäviöihin, eikä tämä tehosta regenerointia millään tavalla vaikka hidastuvuus toki kasvaa.
    D-asennolla ja hallitulla kaasun ja jarrun käytöllä pääsee parempaan lopputulokseen. Tapauksessa, jossa lähestytään risteystä ja nopeutta pitäisi alentaa, tulee painaa rauhallisesti jarrua. Tällöin hybridi tietää, ettei ole hätätilanteesta kyse ja alkaa regeneroimaan liike-energiaa akkuun (jarrupalat ei kulu). Jos jarrutustarve lisääntyy edelleen, niin jossain vaihdeessa se turvautuu sitten perinteiseen jarrujärjestelmään ja muuttaa ylimääräisen liike-energian lämmöksi (jarrupalat kuluu).
    Jos jarrua polkaisee terävästi, niin hätäjarrutehostin iskee jarrut pohjaan eikä regenerointia tapahdu.
    Eli ihan vaan D päälle ja ennakoivalla ajolla pääse pitkälle. Kiihdytys kannattaa pitää myös kohtuu reippaana, jotta polttomoottori toimii tehokkaasti ja päästää tavoitenopeuteen nopeasti. Hybridi laittaa tällöin vastaavasti pitkän välityksen päälle kuten perinteisissäkin kulkineissa tapahtuu. Kiihdytyksen aikana tehoa tarvitaan paljon ja sitä varten siellä keulalla on tehokas polttomoottori.
    Erityisesti pelkällä sähköllä ei tule kiihdyttää. Kun tavoitenopeus on saavutettu, niin sähköajolla voi minimoida polttomoottorin käyntitarvetta ja saavuttaa sitä kautta säästöjä.

    Jos tie on hiljainen ja intoa riittää kikkailla, niin pulse&glide-taktiikka voi hieman säästää polttoainetta. Eli reilummalla kaasulla kiihdytetään hiukan yli tavoitenopeuden ja sitten rullataan hienoisesti kaasua painaen. Tällöin päästään tilaan, jossa polttomoottori on sammunut, mutta sähköäkään ei kulu eikä regeneroida. Tämän onnistumisen voi tarkistaa energianäytöstä. Tätä taktiikkaa käytetään perinteisesti ”pisaralla pisimmälle” -koitoksissa… Sopivan kumpuilevilla rauhallisilla tieosuuksilla tällä voi saavuttaa pientä lisäsäästöä.

Jätä vastaus