Kuinka minimoida rengaskuluja?

Kuinka minimoida auton rengaskuluja?

Renkaista löytyvä sakkorajaa osoittava pykälä kulutuspinnassa on varmasti tuttu useimmille autoilijoille. Kulutuspinnan saavuttaessa kyseisen merkin, on ehdottomasti viimeinen hetki vaihtaa renkaat uusiin. Uusien renkaiden hankinta on merkittävä menoerä. Tästä syystä moni haluaa lykätä sitä viimeiseen hetkeen, kuten myös minimoida hankintahinnan. Kuinka rengaskuluja on mahdollista pienentää? Renkailla on hankintahinnan lisäksi myös välillisiä vaikutuksia autoilun kuluihin. Kustannussäästöjä tavoitteleva autoilijan ei kannata kiinnittää huomiota ulkonäköseikkoihin, näyttävien leveiden renkaiden ja isompien vanteiden tuoma näyttävyys kostautuu kulutuksen nousuna. Luonnollisesti myös hankintahinta on suurempi rengas- ja vannekoon kasvaessa.

Renkaiden valinnassa voidaan noudattaa yksinkertaista sääntöä kustannussäästöjä tavoiteltaessa; pientä kulutusta haettaessa alle kannattaa valita kapein ja pienimmällä vannekoolla oleva rengas kulutuksen minimoimiseksi. Huomioi kuitenkin kantavuusvaatimukset, ja valitse rengaskoko ainoastaan autovalmistajan malliisi hyväksymistä renkaista. Kustannussäästöjä hakevalle netin rengaskaupat tarjoavat parhaan mahdollisuuden hintavertailuun. Lukuisista vaihtoehdoista esimerkiksi  https://www.giga-rengas.fi  tarjoaa erinomaisen valikoiman renkaita kilpailukykyiseen hintaan. Huomionarvoista on myös renkaiden kohdalle merkitty polttoainetaloudesta kielivä merkki, jossa renkaiden ominaisuudet on arvioitu asteikolla A-G parhaasta huonoimpaan.

Myös renkaiden tasaiseen kulumiseen voi vaikuttaa pienellä vaivannäöllä. Vetävällä akselilla olevat renkaat kuluvat toista paria nopeammin. Yleisenä suosituksena on renkaiden vaihtaminen akselilta toiselle noin 8000 kilometrin välein. Kesä- ja talvirenkaat olisi siis syytä kierrättää eri paikkaan jokaisen alle vaihdon yhteydessä keväisin ja syksyisin. Toinen tärkeä seikka on auton ohjauskulmista huolehtiminen. Jos huomaat renkaanvaihdon yhteydessä renkaiden kuluneen epätasaisesti kulutuspinnaltaan, käytä autosi ohjauskulmien säädössä viimeistään ennen uuden rengassarjan alle asennusta – väärillä ohjauskulmilla uudetkin renkaat saa nopeasti vaihtokuntoon.

Toinen yksinkertainen vinkki on ilmanpaineiden säännöllinen tarkastus. Kuten renkaan leveys, myös ilmanpaine vaikuttaa vierintävastukseen, ja sitä kautta auton kulutukseen. Ilmanpaineiden tarkastus huoltoasemalla ei maksa kuin vaivan, ja sen säännöllisesti tekemällä voit pienentää sekä autosi kulutusta että renkaiden ennenaikaista kulumista väärien ilmanpaineiden seurauksena. Yksi harvemmin mainittu tekijä on eri rengasmerkkien hyvinkin merkittävät erot kulutuskestävyydessä. Älä koskaan valitse rengasta pelkästään halvimman hankintahinnan perusteella perehtymättä ensin sekä rengasvertailuihin että muiden autoilijoiden käytännön kokemuksiin. Hankittaessa reilusti halvempi rengas voi pitkässä juoksussa kääntyä yllättäen kalliimmaksi, mikäli kalliimmalla renkaalla voidaan saavuttaa esimerkiksi kaksi kertaa pidempi käyttöikä. Useimmiten hankintahinnaltaan arvokkaampi rengas voi maksaa itseään takaisin myös pienemmällä vierintävastuksella, ja sen myötä jälleen pienemällä polttoaineen kulutuksella. Kaiken kaikkiaan valinta on hyvä painottaa kokonaisuuteen, unohtamatta tietystikään toisinaan nähtäviä hyviä tarjouksia jonkin valmistajan sarjoista.

Muista merkitä renkaiden entinen ja uusi sijainti

Jos vaihdat auton renkaasi itse, muista merkitä niiden entinen ja uusi sijainti, autotarvikeliikkeistä saa sopivia venttiiliin kiinnitettäviä muovilappuja. Jos renkaisiin on merkitty pyörimissuunnat, riittää esim. merkintä "E->T" ja "T->E" näin tiedät mihin seuraavalla kerralla laitat renkaat. Renkaat kuluvat hieman eri tavalla (edessä ja takana) ja renkaiden kierrättäminen tasoittaa kulumista jolloin periaatteessa koko sarja kuluu yht’ aikaisesti loppuun.

Lukijan vinkki

Hanki pyörään jalkapumppu

Hanki pyörään jalkapumppu. Vaivattomuus lisää todennäköisyyttä, että renkaissa on tarpeeksi ilmaa, ja se pidentää niiden kestoikää. Erityisesti talvella, kun kylmyys laskee paineita renkaassa, tämä olisi tärkeää.

Lukijan vinkki

Tutki renkaiden kunto

Lukijan vinkki. Jos vaihdat renkaat itse, uhraa hetken verran aikaa poisotettujen renkaiden tarkastelemiseen. Tutki esim. onko nastarenkaissa miten paljon irronneita nastoja, ovatko kaikki renkaat kuluneet tasaisesti (ovatko rengassuuntaukset olleet kohdillaan). Tässä yhteydessä kannattaa poistaa myös isoimmat sepelit kuvioiden välistä. Renkaat kannattaa tarkistaa silmämääräisesti vaikka olisit vaihdattanut ne liikkeessä, koska aina ei muisteta kertoa asiakkaalle mahdollisista ongelmista. Jos talvirenkaissa ilmenee joitain ongelmia, sinulla on ruhtinaallisesti hoitaa asiat kuntoon ennen seuraavaa talvirengaskautta.

Lukijan vinkki

Jätä polkupyörän venttiili semmoiseen asentoon, että sen voi pumpata myös lukittuna

Jätä polkupyörän renkaan venttiili (ja opeta myös muita taloudessasi asuvia henkilöitä tekemään samoin) semmoiseen asentoon, että sen voi tarvittaessa pumpata myös lukittuna. Jos esim. menet kerrostalon pyöräkellariin pumppaamaan oman pyöräsi renkaita, voit samalla reissulla tarkistaa ja pumpata samalla muutkin taloutesi polkupyörien renkaat ilman että tarvitset kaikkien pyörien avaimet mukaasi.

Lukijan vinkki

Hanki ristikkoavain

Vaihdatko autosi renkaat itse ja vielä auton omalla rengasavaimella? Harkitse ristikkoavaimen hankintaa, jos renkaanvaihto tuntuu tympeältä auton oman rengasavaimen kanssa. Auton omalla avaimella voit yleensä (renkaan asennosta riippuen) irrottaa ainakin kolme mutteria neljästä, viimeisen kohdalla varsi ottaa yleensä maahan kiinni ja pysäyttää kiertoliikkeen. Ristikkoavaimella pystyy yleensä kiertämään kaikki mutterit auki ilman keskeytyksiä ja näin renkaidenvaihtotyösi on sujuvampaa. Jos autosi kevytmetallivanteet vaativat jonkun tietyn kiristysmomentin, voi sen tehdä auton omalla avaimella ohjekirjan ohjeiden mukaan. Ennen kuin ostat ristikkoavaimen, mittaa autosi renkaan muttereiden/-pulttien koko, että ristikkoavaimessa on sopivankokoinen hylsy.

Lukijan vinkki

Mikäli polkupyöräsi kärsii ilmavaivoista

Mikäli polkupyöräsi kärsii ilmavaivoista (eli ilma ei tahdo pysyä renkaissa), tarkista renkaat ulkoisesti, eli katso ettei niissä ole nastoja, nauloja tms. vuodonaiheuttajia. Tämän jälkeen kannattaa kokeilla vaihtaa toiset (Dunlop-)venttiilit nykyisten tilalle ja testata ilmanpitävyyttä. Jos ilmavaivat helpottivat, syy oli vuotavissa venttiileissä -> uudet venttiilit maksavat murto-osan sisärenkaanvaihtoon verrattuna jos vaihdattaa sisärenkaat ilman että testaa venttiilien ensiksi pitävyyttä. Samoin autonrenkaanventtiilin sisuskalut voi vaihtaa itse, mutta tämä vaatii hieman enemmän perehtyneisyyttä.

Lukijan vinkki

Vanhoista, poisheitettävistä polkupyörän sisuskumeista saa ilmaisia kuminauhoja

Vanhoista, poisheitettävistä polkupyörän sisuskumeista saa ilmaisia kuminauhoja, eli vLukijan vinkki.iipaloit terävällä puukolla sopivan levyisiä paloja sisuskumista esim. jonkun laudan päällä. Puhtaus on "työkalulaatua" mutta pesemällä ne niistä saa luonnollisesti puhtaampia mihin tahansa käyttötarkoitukseen.

Lukijan vinkki

Tarkista säännöllisesti että pölykapselit ovat hyvin kiinni

Jos autossasi on vanteisiin painettavat koristepölykapselit, tarkista niiden kiinnittyminen aina samalla kun tarkistat ilmanpaineet renkaista. Jos jossain kapselissa on merkkejä irtoamisesta, tulee se luonnollisesti painaa paikalleen. Näin vältyt varmemmin pölykapselien irtoamiselta ja katoamiselta ajon aikana.

Lukijan vinkki

Vanhoista auton renkaista voi tehdä sandaalit

Vanhoista auton renkaista voi tehdä sandaalit.