Pyörällä töihin myös talvella?

Ajatko kesäisin pyörällä töihin, mutta talvella kuljet autolla tai bussilla? Kannattaa selvittää, millaisilla investoinneilla voisit myös talvisin käyttää pyörääsi työmatkoihin. Esimerkiksi paljon maksaa nastarenkaat sekä niiden asennus (ellet itse osaa) polkupyörääsi ja hyvä valaisin. Näiden seikkojen pohjalta voi pohtia kuinka paljon voit säästää polkemalla töihin myös talvisaikaan. HUOM! Joskus keli voi olla talvisin niin hankala, että on talvivarusteista huolimatta on parempi jättää pyörä kotiin!

Lukijan vinkki

Polttopuut sisälle

Tuo talvella takassa poltettavat polttopuut ulkoa sisälle ainakin vuorokausi ennen polttoa. Tämä siksi että kylmiin polttopuihin tiivistyy kosteutta. Ilmiö on sama kuin silloin kun kesähelteillä kylmää limonadia juodessasi juomalasi kastuu myös ulko- ja alapuolelta. Tämä johtuu siitä että kylmä juomalasi jäähdyttää sen läheiset ilmamolekyylit. Jäähtynyt ilma ei pysty sisältämään niin paljon kosteutta kuin lämmin ilma pystyi.

Auton pito-ongelmia talvella

Onko talvella pito-ongelmia autolla? Hanki kevyt metalliteräinen lumilapio autoosi ja varaa myös pieni hiekkaa mukaasi pahimman varalle. Pientä hiekkamäärää voit kuljettaa vaikkapa tyhjän mehukattiastian sisällä ja hiekan tulee olla kuivaa ennen purkkiin laittoa, koska kostea hiekka jäätyy yhdeksi köntiksi eikä sitä saa mitenkään pois. Näin voit auttaa itseäsi tai lähimmäistäsi talviliikenteessä!

Lukijan vinkki

Auta jääkaappia säästämään sähköä

Jäädytä vettä paukkupakkasilla esim. tyhjissä mehukatti-purkeissa ja laita ne jääkaappiin ylähyllylle sulamaan. Tällöin sulamiseen kuluva lämpö jäähdyttää jääkaapin sisältöä, jolloin sähköä ei kulu kylmän tuottamiseen. Kokeilemalla opit, kuinka paljon jäätä riittää jääkaapin kylmänä pitämiseen.

Lukijan vinkki

Tarkista pyörän rengaspaineet vaikka et ajaisikaan pyörällä

Jos pyöräsi on talvilevolla vajassa tai kellarissa, käy silloin tällöin tarkistamassa että kumeissa on riittävästi ilmaa. Jos rengas tyhjenee aivan täysin, on vaara että ulkorenkaan kylki repeää jolloin joudut vaihtamaan/vaihdattamaan rikkoutuneen ulkorenkaan ennen pyöräilykauden alkua, mikä tietää ylimääräistä vaivaa ja rahanmenoa. Renkaan ei tarvitse olla kivikova, vaan vähempikin ilma riittää, kunhan sitä vaan on.

Lukijan vinkki

Kumimatto eteiseen

Talvella/keväällä lumiset ja hiekkaiset kengät likaavat helposti eteisen lattian. Ensiksi lumesta sulava vesi aiheuttaa sotkua ja kuivista kengistä irtoaa hiekkaa jos niitä liikuttaa. Hanki jostain autotarvikeliikkeestä auton kumimatto eteiseen, jonka päällä pidät likaisimmat kengät. Näin säästät lattiaasi kulumiselta ja irtonainen kumimatto on helpompi ravistaa puhtaaksi. Erityisen hyvä matto on ns. kaukalomatto, jossa on korotetut reunat ja reunat muodostavat ”kaukalon”, josta vesi ei pääse (esim. auton lattialla) valumaan niin helposti yli.

Lukijan vinkki

Tiskivesi lämmittää

Mikäli peset astiasi käsin, älä laske lämmityskaudella lämmintä tiskivettä viemäristä heti alas sen jälkeen kun olet pessyt astiat. Käytetty lämmin tiskivesi sisältää paljon lämpöenergiaa, joka lämmittää taloasi ja pienentää aavistuksen lämmityskulujasi. Mikäli lasket lämpimän veden alas viemäristä lämmität viemäriverkostoa kotisi ulkopuolella. Lisäksi lämmin vesi tiskialtaassa kosteuttaa ilmaa, mikä saa ilman tuntumaan lämpimämmältä. Niin ikään helteisillä säillä, kun lämmitystä ei tarvita, käytetty lämmin tiskivesi kannattaa laskea mahdollisimman nopeasti viemäriin, jotta viilennyksen tarve minimoidaan.

Vinkki pyörän säilytykseen talvella

Jos käytät polkupyörääsi myös talvella, säilytä se ulkona (jos mahdollista.) Kun pyörä otetaan lämpimästä varastosta (esim. + 15°C) pakkaseen (esim. -20°C), ohuet ja pitkät pinnat jäähtyvät nopeasti ja supistuvat. Pieni lämpötilaero ei haittaa yhtä paljon, esim. + 15°C-> -5°C. Koska pinnat ovat vanteen ja navan välissä, niihin kohdistuva jännitys kasvaa koska pinna supistuu ollessaan kiinni molemmista päistään. Vannekin jäähtyy ja supistuu, mutta huomattavasti hitaammin kuin pinna. Lämpimään varastoon vietäessä pinna lämpenee nopeammin ja löystyy ensiksi ja kiristyy jälleen (kun vannekin lämpenee) aikanaan. Monta kertaa toistuessaan tapahtuu pinnan väsyminen ja pinna napsahtaa sitten poikki joskus myöhemmin. Yhden pakkastalven jälkeen takavanteesta meni 3 pinnaa poikki seuraavana kesänä johtuen juuri tästä väärästä säilytystavasta, kun pyörä oli ollut käytössäni 5 vuotta ilman pinnaongelmia. Napavaihdepyörien napaan saattaa myös kondensoitua vettä lämpimään varastoon tuotaessa, joka aiheuttaa korroosiota/toimintahäiriöitä tai tihentynyttä napahuoltotarvetta. Säilyttämällä pyörää oikein talvisaikaan (jos käytät sitä usein) voit vähentää turhia korjauksia ja säästää rahaa.

Lukijan vinkki

Parkkeeraa autosi kesällä varjoon ja talvella aurinkoon

Parkkeeraa autosi kesällä varjoon ja talvella aurinkoon. Minimoit näin energiaa kuluttavan viilennyksen tarpeen ja talvella lämmityksen tarpeen. Talvella ja keväällä myös ikkunoiden rappaus helpottuu aamuauringon lämmittäessä autoasi, jolloin säästät myös aikaasi.

Huollata polkupyöräsi loppusyksystä pyöräilykauden loputtua tai talven aikana

Huollata polkupyöräsi loppusyksystä pyöräilykauden loputtua tai talven aikana, mikäli et käytä sitä talvella. Talvella voi työn hinnoissa olla pientä neuvotteluvaraa ja isompikin remontti onnistuu yleensä ilman suurempia viivytyksiä. Keväällä ensimmäisten pyöräilykelien aikaan korjaamot täyttyvät ja huoltoaika venyy (lähinnä jonottamisen vuoksi) jopa viikoiksi. Kun pyörä on huollettu talvella, voit säästää rahaa kulkemalla töihin sillä välin kun muiden pyörät jonottavat korjaamolla vuoroaan. Näin myös paikallinen pyöränkorjaaja pysyy hengissä talven yli.

Lukijan vinkki