Siivoa auto sisältä renkaiden vaihdon yhteydessä

Ota tavaksi siivota auto aina sisältä renkaiden vaihdon yhteydessä, näin auto tulee imuroitua ja pyyhittyä kostella kaksi kertaa vuodessa. Ulkoapäinkin voit auton itse pestä tai käydä automaattipesussa (muista kerätä leimat->saat joskus ilmaisen pesun). Siistillä autolla on aina mukavampi matkustaa ja auton arvo säilyy paremminkun sitä pidetään siistinä ja huolletaan säännöllisesti. Eikä matkustajien vaatteet sotkeudu kun auto on siisti. Hyvää ja turvallista matkaa!

Lukijan vinkki

Kokeile kotipihassa auton ensiapua

Kun hankit uuden/uudemman auton, kannattaa kotipihassa perehtyä ja

harjoitella esim. renkaan ja ajovalopolttimoiden vaihtoa, näin saat

käsityksen kuinka paljon autolle voi antaa ensiapua tienpäällä

tekniikan pettäessä vai pitääkö soittaa suosiolla lisäapua.

Mene tarvittaessa takaisinkutsuun

Mikäli autosi maahantuoja tai Trafi lähettää sinulle takaisinkutsun, tottele sitä. Ajoneuvossa on tällöin merkittävä turvallisuuteen tai ympäristöön vaikuttava vian mahdollisuus. Lisäksi korjaus on sinulle ilmainen. Mikäli et toimita autoasi korjaukseen, Trafi tallentaa ajoneuvon rekisteritietoihin merkinnän keskeneräisestä takaisinkutsukampanjasta, mikä estää autosi hyväksymisen seuraavassa katsastuksessa.

Kastele samalla nurmikko

Kun peset autosi kesällä, aja se nurmikolle ennen pesua. Saat samalla nurmikon kasteltua

Hanki netistä tietoa

Hanki tietoa autosi korjauksesta esimerkiksi internetin autokohtaisilta keskustelupalstoilta ja yleisemmiltä foorumeilta kuten Suome24.fi. Ylläpitäjän autoon tuli sellainen vika, että lähivalojen korkeussäätö ei toiminut ja katsastusmies kirjasi rekisteriotteelle että vika on korjattava kuukauden kuluessa. Monilla ”hienomilla” merkkikorjaamoilla sanoivat, että korkeussäätimien säätömoottoreita ei voisi vaihtaa vaan koko umpio on vaihdettava, jolloin hintaa tulisi kahdesta uudesta valoumpiosta noin 600 € plus työt. Etsin kuitenkin netistä tietoa asiasta ja sain selville että myös moottorit voisi pelkästään vaihtaa, joskin vaihto Yaris versoon on aika vaikeaa. Kävin sitten ostamassa Motonetistä kaksi Boschin säätömoottoria a 34,90 €, eli yhteensä 69,80 € ja vaihtotyö sitten pienellä korjaamolla maksoi 110 €.

Huollata (täytätä) autosi ilmastointilaite keväällä

Huollata (täytätä) autosi ilmastointilaite mieluummin keväällä kuin syksyllä, vaikka syksyllä sen saisi edullisemmin. Hinta syksyllä on edullisimmillaan luokkaa n. 79€, kun keväällä hinta nousee noin 99€:n tuntumaan. Jos huollatat ilmastointilaitteessi syksyllä, kylmäaine saattaa karata talven aikana taivaantuuliin (ilm. laitetta tulisi käyttää säännöllisesti, jotta k-aine voitelee ja tiivistää liitokset tiiviiksi.) Ilm. laite vaatii käynnistyäkseen puolestaan n. 4-5 ºC:n lämpötilan, joten talvi(huolto)käyttö vaatii lämpimän autotallin tai vastaavan. Keväällä/kesällä joudut todennäköisesti suorittamaan uuden täyttöhuollon jos järjestelmästä on poistunut liikaa tavaraa talven aikana ja teho on häipynyt, joka maksaa saman verran vaikka kävisit täytättämässä tyhjänkin järjestelmän. Näin syystäyttö on tavallaan tehty turhan takia.

Lukijan vinkki

Katso sääennustus ennen auton pesua

Katso sääennustus ennen auton pesua. Älä turhaan pese autoasi jos sadetta tai suojasäätä on luvassa, sillä tällöin se likaantuu heti uudestaan. Pese autosi kun sääennuste lupaa kuivaa keliä tai reippaampaa pakkasta.

Kesäksi tuulilasinpesunestesäiliöön pelkkää vettä.

Auton tuulilasinpesunestesäiliöön voi kaataa kesäksi (toukokuussa) pelkkää vettä. Syksyllä, elo-syyskuussa säiliö kannattaa täyttää pakkasenkestävällä (-20 C) aineella ja sitä voi täydentää tarvittaessa vielä enemmän pakkasta kestävällä aineella (-50 C). Näin et haaskaa turhaan kallista pesunestettä kesähelteillä.

Lukijan vinkki

Käytä autonpesussasi sankoa ja liinaa

Käytä autonpesussasi sankoa ja liinaa. Älä ruiskuta autoasi letkulla. Säästät huomattavasti vettä.

Älä käytä ajovalojen polttimoita aivan loppuun asti

Älä käytä ajovalojen polttimoita aivan loppuun asti, vaan vaihda ne jos ne ovat esim. tummentuneet. Tummentuneet polttimot kuluttavat saman määrän virtaa ja polttoainetta kuin ehjät polttimot, mutta antavat vähemmän valotehoa.

Pari kuvaa ehkä n. 5 v.ja 50 000 km paikallaan olleesta H7-

lähivalopolttimesta, joka on jo jonkin verran tummunut. Osa ”tummasta”

voi olla syntyisin loppuunpalamisesta. Uusi poltin on täysin kirkas ja

siten huomattavan paljon valovoimaisempi.



		
		

Pari kuvaa ehkä n. 5 v.ja 50 000 km paikallaan olleesta H7-lähivalopolttimesta, joka on jo jonkin verran tummunut. Osa "tummasta"
voi olla syntyisin loppuunpalamisesta. Uusi poltin on täysin kirkas ja siten huomattavan paljon valovoimaisempi