Pysäköi autosi siten, että pääset parkkiruutuun sekä siitä pois peruuttamatta

Pysäköi autosi siten, että pääset parkkiruutuun sekä siitä pois peruuttamatta. Polttoainetta siis säästyy kun pysäköit autosi kadun varteen kadun suuntaisesti tai pysäköintialueella ajat autosi sellaiseen ruutuun, josta voit ajaa suoraan pois. Esimerkiksi kadun varteen vinoparkkiin pysäköinti vaatii ainakin yhden turhan peruutuksen ruudusta pois. Tämän vinkin noudattaminen on erityisen tärkeää taitamattomimmille kuskeille, sillä heidän pitää monesti peruutella useampia kertoja saadakseen auton parkkiruutuun/ruudusta pois jolloin parkkeeraamiseen käytetty bensan kulutuskin on moninkertaista kokeneisiin autoilijoihin verrattuna. Muista myös, että kolmasosa kaikista kolareista sattuu pysäköintialueella ja näistä 70 % autoa peruutettaessa.

Mikäli parkkipaikka on melko täynnä, on parasta koettaa valita parkkiruutu, jonka vieressä on parkkeerattuna uusi ja siisti auto. Tämmöisten autojen omistajat ovat sijoittaneet autoonsa niin paljon rahaa, että ovat itsekin varovaisempia autojensa kanssa eivätkä esim. paisko ovia avatessaan viereen parkkeerattuja autoja.

Pysäköinti kovilla pakkasilla

Pysäköidessäsi autoa kovilla pakkasilla, kannattaa auton pysäköinti suunnitella siten, että lisävirran antaminen olisi mahdollisimman helppoa. Mikäli et pysty pysäköimään autoa siten, että pääsisit lähtemään liikenteeseen suoraan ajamalla eteenpäin, kannattaa auto peruuttaa ruutuun. Tällöin virran antaminen tai auton hinaaminen toisella autolla pois pysäköintialueelta on huomattavasti helpompaa jos autosi keulan edusta on vapaana esteistä.

Älä luota automaatteihin

Kun laitat rahaa mihinkä tahansa automaattiin (pysäköintimittarit, huoltoasemien seteliautomaati, julkisen liikenteen lippuautomaatit, snacks-automaatit, rahapeliautomaatit, maksulliset vessat jne.) niin laita automaattiin ensimmäiseksi pienin raha, minkä aiot automaattiin käyttää. Jos sattuu niin, että automaatti ei jostain syystä toimikaan, ja rahasi esim. juuttuu automaattiin, niin tällöin vahinkosi on mahdollisimman pieni.

Parkkeeraa autosi kesällä varjoon ja talvella aurinkoon

Parkkeeraa autosi kesällä varjoon ja talvella aurinkoon. Minimoit näin energiaa kuluttavan viilennyksen tarpeen ja talvella lämmityksen tarpeen. Talvella ja keväällä myös ikkunoiden rappaus helpottuu aamuauringon lämmittäessä autoasi, jolloin säästät myös aikaasi.

Yksityisen firman parkkisakot

Pysäköi autosi oikein, mutta mikäli saat yksityiseltä parkkifirmalta pysäköintivirhemaksun niin sitä ei tämänhetkisen tiedon valossa tarvitse maksaa. Viranomaisten kuten kunnallisen pysäköinninvalvonnan sekä poliisin kirjoittamat parkkisakot sen sijaan on tietenkin maksettava. Korkein oikeus linjasi että myös yksityisten parkkifirmojen kirjoittamat pysäköintivirhemaksut on maksettava. Asiasta on vielä vääntöä mm. eduskunnan perustuslakivaliokunnassa, mutta kuluttajariitalautakunnan päätöksen mukaan parkkifirman on todistettava kuka pysäköi auton sakkopaikalle, mikäli itse kiistät parkkeeranneesi autosi sakkopaikalle. Näyttötaakka on parkkifirmalla ja asian todistaminen on vaikeaa varsinkin mikäli paikalla ei ole silminnäkijää tai valvontakameraa.

Lisätietoja:

Sammuta ensin moottori ja sitten kytke sitten vasta P-vaihde

Jos sinulla on automaattivaihteinen auto, sammuta ensin moottori ja vaihda vasta tämän jälkeen P-vaihteelle ja kytke käsijarru.

Pidä pientä kolikkovarastoa pysäköintilippuautomaatteja varten

Pidä autossasi jossain pikkupurkissa pysäköintilippuautomaatteihin sopivia kolikoita parin euron edestä. Jos ilmaisia parkkipaikkoja ei löydy tai muusta pakottavasta syystä löydy, joudut ajamaan maksulliseen parkkiruutuun, mutta maksun kanssa voi tulla ongelma jos lompakosta ei juuri sillä hetkellä löydy riittävästi sopivia kolikoita lippuautomaattiin. Kun autossa kulkee mukana pieni "pysäköintirahasto", ei tätä ongelmaa ole vaan sinulla on aina valmiina sopivia kolikoita vaikka lompakkosi muuten olisi typötyhjä. Lyhytkin maksamatta jättäminen voi aiheuttaa huomattavasti kalliimman "pikavoiton". Pysäköintirahaston avulla säästyt sakolta.

Lukijan vinkki

Sammuta ensin moottori kun tulet parkkiin

Toki myöskin manuaalivaihteisessa autossa kannattaa parkkiin tultua sammuttaa ensin moottori ja sitten vasta vetää käsijarru päälle. Säästö on toki aika pieni yhdellä parkkeerauksella, mutta jos lasketaan että ajat joka päivä töihin ja takaisin. Lisäksi pysähdyt sekä meno ja paluumatkalla viemässä/hakemassa lapsesi päiväkodista. Lisäksi jos lasketaan että kävisit kerran päivässä kaupassa ja kerran päivässä vaikkapa jossain harrastuksissa niin pysäköimisiä tulee helposti noin 8 kappaletta päivässä. 8 pysäköintiä päivässä tekee 2920 pysäköintiä vuodessa. Jos jokaisella 2 920 pysäköintikerralla säästäisit vaikkapa 8 sekuntia aikaa tekee se vuodessa 23 360 sekuntia turhaa tyhjäkäyntiä, mikä saadaan tunneiksi jakamalla se 3 600:lla. Saadaan ällistyttävän suuri tulos 6,49 tuntia, mikä tekee 6 ja puoli tuntia turhaa tyhjäkäyntiä.

Opettele ajamaan autosi kerralla parkkiruutuun

Opettele ajamaan autosi kerralla parkkiruutuun, näin ei tarvitse "hieroa" turhaan montaa kertaa edestakaisin ja tuhlata bensaa. Samoin peruuttaminen pois parkkiruudusta. Autokatokseen ja -talliin voi laittaa lattialla merkiksi esim. laudan, johon kun etupyörä osuu, auto on paikoillaan (ovi mahtuu kiinni eikä auton keula ole kiinni seinässä).

Lukijan vinkki

Pysähdy vasta mäen päällä

Jos sinulla on ylämäki edessä, älä pysäytä autoasi mäen juurelle esim. lasten pissatusta varten. Tällöin et pysty hyödyntämään autosi liike-energia ajaessasi ylös mäkeä. Pysähdy vasta mäen päällä.