Valitse yleinen automerkki

Ostaessasi autoa pyri ostamaan yleinen merkki. Vähemmän myydyissä merkeissä auton arvo alenee nopeammin kuin enemmän myydyissä. Lisäksi harvinaisten merkkien huolto ja varaosat ovat yleensä kalliimpia.

Tässä vinkissä käytettiin lähteenä Ilta-Sanomien verkkolehteä

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288596690189.html

Älä ole merkkiuskollinen

Kia Cee'd farmarin ratti.

Älä ole merkkiuskollinen. Voit löytää omiin tarkoituksiisi sopivamman ja halvemman auton myös muusta automerkistä kuin siitä, mihin mihin olet tottunut. Eri automerkeillä mm. valokatkaisimet ja tuulilasinpyyhkijät voivat sijaita eri paikassa kuin mihinkä olet tottunut, mutta ihminen on niin oppivainen, että näihin tottuu varsin äkkiä.

Koeaja useampi yksilö

Kun ostat autoa niin vaikka sinulla olisi jo merkki ja mallikin selvänä niin koeaja aina useampi autoyksilö. Autojenkin välillä on eroja. Koeajamalla useamman auton samasta merkistä tiedät miltä auton ajettavuuden tulisi tuntua. Tällöin myös huomaat jos jossakin autossa ei ole kaikki niin kunnossa kuin edellisessä autossa. Mikäli koeajaisit vain yhtä autoa samasta merkistä niin et välttämättä osaisi kiinnittää huomiota johonkin vikaan, koska sinulla ei ole vertailukohtaa muihin autoihin.

Pyydä katsastustodistus nähtäväksesi

Kun olet vaihtamassa autoasi uudempaan, esim. autoliikkeen vaihtoautoon tai yksityiseltä, muista pyytää viimeinen katsastustodistus nähtäväksesi jos sellainen on saatavilla. Katsastustodistuksesta näkee helposti, ovatko esim. jarrut olleet kuinka lähellä hylkäämisrajaa -> ennen seuraavaa katsastusta voi olla jarruremontti edessä. Myös oman auton katsastustodistukset kannattaa laittaa, siitä voi olla apua auton myynnin yhteydessä ja voit muutenkin seurata autosi tilan kehittymistä vuosi kerrallaan. Samoin voit arvioida mahdollisia katsastuksen ongelmakohtia etukäteen.

Lukijan vinkki

Lue tarkasti auton huoltokirja

Kun ostat käytettyä autoa, lue tarkasti auton huoltokirja. Tarkista siitä mm. että koska autoon on viimeksi vaihdettu jakopään hihna, ja koska se pitäisi seuraavan kerran vaihtaa. Jakopään hihnan ja yleensä samalla kertaa vaihdettavan vesipumpun vaihtaminen on toisilla automerkeillä (mm. Alfa Romeo, KIA) melko kallista. Jakohihnan vaihto voi tietyillä isommilla turbo/diesel yms. malleilla maksaa yli 1000 euroa.

Jakopään ketju hihnan sijasta

Harkitse sellaisen auton ostoa, jonka moottorissa on jakopään ketju, hihnan sijasta. Jakopään hihna voi olla ajossa hiljaisempi, mutta sen säännöllinen vaihtaminen voi olla yllättävän kallista. Jakohihna on vaihdettava huolto-ohjelmassa ilmoitetuin väliajoin, sillä sen katketessa moottorin venttiilit törmäävät mäntään, jolloin moottori hajoaa ja korjaus on yleensä kallis. Jakopään ketju kestää yleensä moottorin eliniän.

Kommentteja: Eräissä autoissa on vika/ominaisuus että ketju venyy ennen aikojaan niin paljon että kiristimien kapasiteetti ei riitä pitämään ketju kireällä. Jos ketjun löystyminen huomataan ajoissa, riittää yleensä kallis ketjun vaihtaminen (päivän työ + tarvikkeet), jos taas ei huomata, niin kone voi tuhoutua. Selvitä auton tavallisimmat korjausoperaatioiden hinnat etukäteen, esim. juuri tuo jakopäänhihnan vaihto, jolloin voit tarkastella autoa uusin silmin.

Aja vanhalla autolla

Aja vanhalla autolla. Auton arvon alentuminen on monilla autoilun suurin kuluerä. Eräässä internetin autopalvelussa www.nettiauto.com oli 6.3.2009 myytävänä vuoden 2009 mallisia Ford Mondeoita hintaan 25900€ – 31500€. Nämäkään eivät siis ole ihan uusia autoja. Vuoden 2004 Ford Mondeossa hinnat liikkuivat välillä 7500€ – 21890€. Jos mennään vielä viisi vuotta taaksepäin ja tarkastellaan vuoden 1999 Mondeoita Hinnat liikkuvat välillä 1800€ – 9990€. Uuden auton arvo siis tippuu vähintään 2000€ vuodessa ja ehkä jopa 3680€ vuodessa, kuten voitaisiin kärjistetysti laskea tuosta 25900€-7500€. 5 vuotta vanhojenkin autojen hinnat näyttävät tippuvan parhaimmillaan yli 2000€ vuodessa. Halvimmassa päässäkin muutos on vielä noin tonnin luokkaa vuodessa. Jos tarkastellaan vielä viisi vuotta tuostakin vanhempia, eli vuosimallia 1994 niin hinnat vaihtelevat välillä 500€ – 2490€. Kalleimmassa päässä hinta tippuu edelleen noin tonnin vuodessa, mutta halvimmassa päässä auton arvo tippuu enää noin 150€ vuodessa. Jos ostat vuoden 1994 mallisen Mondeon hintaan 500€ niin tuosta auton hinta ei enää juuri tipu.

Lisäksi uutta autoa on ”pakko” käyttää merkkikorjaamolla, jotta pitkät takuut pysyvät voimassa. Autoliikkeiden liikevaihdossa suurin syntyykin nykyään jälkimarkkinoista, eli mm. autojen huolloista, joista voidaan sitten ottaa suuret katteet. Vanhoihin autoihin löydät edulliset varaosat vaikkapa Biltemasta ja voit käyttää niitä vaikkapa edullisemmalla ”Reiskan korjaamolla”, sillä Reiskan ei tarvitse investoida kalliisiin OBD yms. mittalaitteisiin ja voi näin korjata autosi halvemmalla. Myös katsastus on hieman halvempaa vanhemmalla autolla, koska mm. OBD-testiä ei tarvitse tehdä. Mainittakoon tässä, että pakokaasupäästöjäkään ei tarvitse mittauttaa vanhimmissa ennen vuotta 1978 käyttöönotetuistas bensiinikäyttöisistä autoista ja ennen vuotta 1980 käyttöönotetuista diesel-autoista. OBD-mittaus on pakollinen autoille, jotka on otetty käyttöön 1.1.2001 jälkeen.

Tässä sitten joku alkaa varmasti huomauttamaan, että vanhaa autoa pitää huoltaa. Aivan totta. Ylläpitäjä ajaa itse Ford Escort 1,3 LX:llä (mk3 vm. 1984) ja auton huoltoihin on yleensä kulunut noin 200-250 € vuodessa sisältäen öljynvaihdot. Ylläpitäjä on ajanut samalla autolla jo 15 vuotta.

Lokakuussa 2010 en saanut Escorttia enää katsastettua, olisi pitänyt alkaa tehdä isompia hitsauksia, joten oli sitten aika ostaa uudempi auto. Päädyin vm. 2000 olevaan pienellä 1,3 konella olevaan Toyota Yaris Versoon, jonka kävin Varsinais-Suomesta ostamassa. Minulla oli kriteerinä ostaa vuosimallia 2000 oleva auto OBD-mittauksen välttämiseksi.

Jos haluat että autosi arvo ei laske vaan jopa nousee, niin yksi vaihtoehto on ostaa museorekisterissä oleva auto.  Tällöin hyvin pidetyn museoauton arvo todennäköisesti jopa nousee sen vanhetessa.

 

Harkitse vaihtoehtoista polttoainetta käyttävän auton ostamista

Harkitse vaihtoehtoista polttoainetta käyttävän auton ostamista, vaikkapa työsuhdeautoksi. Esim. Flexifuel autoissa voidaan käyttää E85 etanolipohjaista polttoainetta tai tavallista 95E bensiiniä. Näitä voi myös sekoittaa keskenään. Lisäksi ympäristön kannalta hyötyä on myös siitä että etanolia voidaan tislata jätteistä, jolloin mm. öljystä tutut tankkerikuljetukset jäävät pois. Vaihtoehtoisen polttoaineen käyttäminen voi olla myös taloudellisesti kannattavaa, mikäli öljyn hinta nousee tulevaisuudessa, kuten on ennustettu. Mm. ST1:n toimitusjohtaja Mika Anttonen ennustaa bensiinin litrahinnan nousevan viiden vuoden kuluessa kahteen euroon.

Osta auto, jolla on ajettu vähintään 40tkm vuodessa

Osta paljon ajettu auto, jolla on ajettu vähintään 40tkm vuodessa. Tällöin saat auton kohtuu rahalla uudemman auton mukavuuksilla. Yleensä enemmän ajetuilla on ajettu matka-ajoa, joten kilometrit eivät näy muualla kuin mittarissa.

Lukijan vinkki

Älä osta uusinta uutta olevaa tekniikkaa

Älä osta uusinta uutta olevaa tekniikkaa, vaan sijoita rahasi tuttuun, koettuun ja turvalliseen tekniikkaan. Esim. ostamalla upouuden, uutta tekniikkaa sisältävän auton, saat kaupan päälle usein uuden teknologian lastentauteja, joita edes merkkikorjaamon huolto ei välttämättä osaa korjata. Vanhempaa teknologiaa sisältävän auton korjaaminen on yleensä helpompaa ja edullisempaa. Yleensäkään ei kannata ostaa ihan uusimpien automallien ensimmäisiä vuosimalleja, joissa näitä ongelmia on eniten.

Lukijan vinkki