Aja vanhalla autolla. Auton arvon alentuminen on monilla autoilun suurin kuluerä. Eräässä internetin autopalvelussa www.nettiauto.com oli 6.3.2009 myytävänä vuoden 2009 mallisia Ford Mondeoita hintaan 25900€ – 31500€. Nämäkään eivät siis ole ihan uusia autoja. Vuoden 2004 Ford Mondeossa hinnat liikkuivat välillä 7500€ – 21890€. Jos mennään vielä viisi vuotta taaksepäin ja tarkastellaan vuoden 1999 Mondeoita Hinnat liikkuvat välillä 1800€ – 9990€. Uuden auton arvo siis tippuu vähintään 2000€ vuodessa ja ehkä jopa 3680€ vuodessa, kuten voitaisiin kärjistetysti laskea tuosta 25900€-7500€. 5 vuotta vanhojenkin autojen hinnat näyttävät tippuvan parhaimmillaan yli 2000€ vuodessa. Halvimmassa päässäkin muutos on vielä noin tonnin luokkaa vuodessa. Jos tarkastellaan vielä viisi vuotta tuostakin vanhempia, eli vuosimallia 1994 niin hinnat vaihtelevat välillä 500€ – 2490€. Kalleimmassa päässä hinta tippuu edelleen noin tonnin vuodessa, mutta halvimmassa päässä auton arvo tippuu enää noin 150€ vuodessa. Jos ostat vuoden 1994 mallisen Mondeon hintaan 500€ niin tuosta auton hinta ei enää juuri tipu.
Lisäksi uutta autoa on ”pakko” käyttää merkkikorjaamolla, jotta pitkät takuut pysyvät voimassa. Autoliikkeiden liikevaihdossa suurin syntyykin nykyään jälkimarkkinoista, eli mm. autojen huolloista, joista voidaan sitten ottaa suuret katteet. Vanhoihin autoihin löydät edulliset varaosat vaikkapa Biltemasta ja voit käyttää niitä vaikkapa edullisemmalla ”Reiskan korjaamolla”, sillä Reiskan ei tarvitse investoida kalliisiin OBD yms. mittalaitteisiin ja voi näin korjata autosi halvemmalla. Myös katsastus on hieman halvempaa vanhemmalla autolla, koska mm. OBD-testiä ei tarvitse tehdä. Mainittakoon tässä, että pakokaasupäästöjäkään ei tarvitse mittauttaa vanhimmissa ennen vuotta 1978 käyttöönotetuistas bensiinikäyttöisistä autoista ja ennen vuotta 1980 käyttöönotetuista diesel-autoista. OBD-mittaus on pakollinen autoille, jotka on otetty käyttöön 1.1.2001 jälkeen.
Tässä sitten joku alkaa varmasti huomauttamaan, että vanhaa autoa pitää huoltaa. Aivan totta. Ylläpitäjä ajaa itse Ford Escort 1,3 LX:llä (mk3 vm. 1984) ja auton huoltoihin on yleensä kulunut noin 200-250 € vuodessa sisältäen öljynvaihdot. Ylläpitäjä on ajanut samalla autolla jo 15 vuotta.
Lokakuussa 2010 en saanut Escorttia enää katsastettua, olisi pitänyt alkaa tehdä isompia hitsauksia, joten oli sitten aika ostaa uudempi auto. Päädyin vm. 2000 olevaan pienellä 1,3 konella olevaan Toyota Yaris Versoon, jonka kävin Varsinais-Suomesta ostamassa. Minulla oli kriteerinä ostaa vuosimallia 2000 oleva auto OBD-mittauksen välttämiseksi.
Jos haluat että autosi arvo ei laske vaan jopa nousee, niin yksi vaihtoehto on ostaa museorekisterissä oleva auto. Tällöin hyvin pidetyn museoauton arvo todennäköisesti jopa nousee sen vanhetessa.