Vanteen koolla on väliä

Myös vanteen koolla on väliä. Vanteiden koko mitataan tuumina, joka kertoo vanteen halkaisijan. Pienimmät vannekoot ova yleensä 12 tuumaa, ylläpitäjän vanhassa Escortissa 13 tuumaa ja monissa nykyautoissa jopa 16 tuumaa. Maastureissa sitäkin enemmän, traktorin takarenkaista nyt puhumattakaan. Henkilöauton vanteissa tuumakoon nosto yhdellä tuumalla nostaa painoa noin parilla kilolla. Koska vanteet ovat pyöreitä niin rengaskoon pienentäminen 17 tuumasta 16 tuumaan vaikuttaa huomattavasti enemmän kuin 13 tuumasta 12 tuumaan. Selvennettäköön tätä hieman. Ympyrän pinta-ala lasketaan siten että vanteen halkaisija korotetaan toiseen potenssiin ja tulos jaetaan neljällä. Lopuksi tämä kerrotaan piin arvolla 3,14. Pienempiin vanteisiin menee tietenkin myös kevyempi rengas. Pienemmät rengaskoot ovat myös halvempia kuin isommat. Koska vanteita ja renkaita on 5 kappaletta (Yksi vararengas), näkyvät pienemmät renkaat pienempänä polttoaineen kulutuksena. Renkaiden ja vanteiden paino tippua jopa yli 20 kiloa jos vaihdat renkaasi sekä kapeampiin että pienempiin. Muista kuitenkin tarkistaa autollesi sallitut rengaskoot. Painon lisäksi taloudellisuutta parantaa auton korkeuden pienentäminen pienempien renkaiden ansiosta. Tällöin mm. auton tuulta halkova pinta-ala pienenee. Lisäksi pystyt ehkä ajamaan jyrkät mutkat aavistuksen taloudellisemmin matalammalla autolla.

1 kommentti

Lähetä kommenttisi tai oma säästövinkkisi