Tunnista sisäinen kuluttajasi

Kaupoissa on yleensä ”Poistopiste” tms., johon on kerätty erilaisia tuotteita, joita myydään alennuksella, esim. kausituotteita, valikoimasta poistuvia tuotteita jne.

Järkevä kuluttuja tutkii ja katsoo, josko löytäisi jotain tarpeellista ja ostaa vain tarpeellista. Näin järkevä kuluttaja säästää rahojaan kun ostaa vain mitä tarvitsee eli järkevän kuluttajan kannattaa aina kiertää ja tarkistaa poistopiste mahdollisten löytöjen takia.

”Kun halvalla saan”-kuluttuja puolestaan ostaa helposti näitä tuotteita vain sen takia että saa halvalla vaikka ei olisikaan akuuttia tarvetta -> näin sitten tulee helposti tuhlattua rahaa turhakkeisiin. Tämmöisen kuluttujan kannattaa kiertää kauppojen poistopisteet ja alelaarit kaukaa.

Lukijan vinkki

Ole tarkkana suurten ostosten jälkeen!

Muista olla tarkkana suurempien ostosten (esim. auto, ruohonleikkuri, remontti, lomamatka jne.) teon jälkeen. Psykologisissa tutkimuksissa on todettu, että suurten ostosten jälkeen normaalisti kalliina pitämäsi ostokset tuntuvatkin vähän aikaa todella halvoita.  Jos kulutat kylpyhuoneremonttiisi esim. 8 500 euroa, niin tämän jälken esimerkiksi 40 euroa tuntuu todella pieneltä summalta – ”ei tunnu enää tässä konkurssissa” -, vaikka normaalisti pitäisitkin sitä ihan tuntuvana rahana.

Tuntemukset ovat osin psykologisia

Ihmisen aistit ja tuntemukset ovat osin myös psykologisia. Tämän johdosta voit tuntea itsesi viileämmäksi katselemalla internetin youtubesta videoita lumilautailusta, jääkarhuista, pingviineistä tai muista talvisista askareista. Vastaavasti videot saunomisesta tai Saharan aavikolta voi saada sinut tuntemaan olosi kuumemmalta.

Älä sorru myyviin nimiin

Yksi kauppiaiden ja varsinkin ravintoloitsijoiden käyttämä myyntikikka on keksiä tavallisille tuotteille ja varsinkin ruoille ja ruoka-annoksille myyvemmät nimet. Tiedosta tämä eläkä anna sen hämätä itseäsi. Tutkimuksissa onkin todettu että kuluttajat valitsevat kahdesta tuotteesta mieluummin sen, jolla on herkullisempi nimi. Herkullisella nimellä myydyt ruoka-annokset ovat myös maistuneet kuluttajien mielestä paremmilta ja niistä voidaan pyytää korkeampaa hintaa. Hyvä esimerkki on näistä on "Miedolla lämmöllä paistettu kana" Tämä kuulostaa huomattavasti paremmalta kuin "paistettu kana" vaikka kyseessä on täysin sama ruoka. Niin ikään Isoäidin perunamuussi kuulostaa paljon paremmalta kuin "perunamuussi" Muita esimerkkejä ovat esim. keittömestarin häränpihvi vs. naudanlihapihvi.