Älä välitä mainoksista

Älä välitä mainoksista. Erityisesti kosmetiikkateollisuus myy mielikuvia. Mielikuviin vetoaminen saa tuotteen vaikuttamaan paremmalta mitä se itse asiassa onkaan. Esimerkiksi kun käytät jotain jonkun huippumallin nimeä käyttävää parfyymiä niin haluat olla yhtä kaunis ja viehkeä kuin hän. Samoin miesten tuoksuja mainostetaan kuuluisien formulakuskien nimellä (haluatko oikeasti olla yhtä supliikkimies kuin Kimi Räikkönen tai Mika Häkkinen?). Kuitenkaan monet eivät hajutestissä erota esimerkiksi 100 euroa maksaavasta julkkiksen nimeä kantavaa tuoksua 20 euron ilman julkkiksen nimeä olevasta tuoksusta. Mainoslehtisiä yms. ei kannata edes avata, ellei sinulla oikeasti ole tarvetta esimerkiksi uudelle astianpesukoneelle rikkoutuneen tilalle. Tällöin sinulle ei tule kiusausta ostaa mm. uutta Full-Hd taulutelevisiota, vaikka pärjäisit vanhalla televisiollasi aivan hyvin.

Muistuta myös aina mieleesi, että mainoksia tehdään saadakseen ihmisiä kuluttamaan ja ostamaan uusia tuotteita. Lisäksi kannattaa muistaa, että mainoksia tehdessä käytetään paljon erilaisia valaisimia, kuvankäsittelyjä, kuvakulmia, trikkikuvia, väriaineita jne. jotta tuote näyttäisi mainoksessa paljon houkuttelevammalta kuin miltä se itse asiassa normaalisti näyttääkään. Myös tuotteen käyttäminen tehdään näyttämään paljon kivemmalta kuin miltä se todellisuudessa on. Mm. automainoksissa ei ikinä ajella räntäsateessa, pakkasessa tai ruuhkassa. Niin ikään alkoholimainoksissa ei ikinä tapella, örvelletä eikä podeta krapulaa.

Lähetä kommenttisi tai oma säästövinkkisi