Älä välitä mainoksista

Älä välitä mainoksista. Erityisesti kosmetiikkateollisuus myy mielikuvia. Mielikuviin vetoaminen saa tuotteen vaikuttamaan paremmalta mitä se itse asiassa onkaan. Esimerkiksi kun käytät jotain jonkun huippumallin nimeä käyttävää parfyymiä niin haluat olla yhtä kaunis ja viehkeä kuin hän. Samoin miesten tuoksuja mainostetaan kuuluisien formulakuskien nimellä (haluatko oikeasti olla yhtä supliikkimies kuin Kimi Räikkönen tai Mika Häkkinen?). Kuitenkaan monet eivät hajutestissä erota esimerkiksi 100 euroa maksaavasta julkkiksen nimeä kantavaa tuoksua 20 euron ilman julkkiksen nimeä olevasta tuoksusta. Mainoslehtisiä yms. ei kannata edes avata, ellei sinulla oikeasti ole tarvetta esimerkiksi uudelle astianpesukoneelle rikkoutuneen tilalle. Tällöin sinulle ei tule kiusausta ostaa mm. uutta Full-Hd taulutelevisiota, vaikka pärjäisit vanhalla televisiollasi aivan hyvin.

Muistuta myös aina mieleesi, että mainoksia tehdään saadakseen ihmisiä kuluttamaan ja ostamaan uusia tuotteita. Lisäksi kannattaa muistaa, että mainoksia tehdessä käytetään paljon erilaisia valaisimia, kuvankäsittelyjä, kuvakulmia, trikkikuvia, väriaineita jne. jotta tuote näyttäisi mainoksessa paljon houkuttelevammalta kuin miltä se itse asiassa normaalisti näyttääkään. Myös tuotteen käyttäminen tehdään näyttämään paljon kivemmalta kuin miltä se todellisuudessa on. Mm. automainoksissa ei ikinä ajella räntäsateessa, pakkasessa tai ruuhkassa. Niin ikään alkoholimainoksissa ei ikinä tapella, örvelletä eikä podeta krapulaa.

Älä osta TV:stä tuttuja tuotteita

Älä osta TV:stä tuttuja tuotteita. Televisiossa mainostetaan yleensä kalliita nyt muodissa olevia uutuuksia ja erikoisuuksia. Esimerkiksi televisiossa mainostetaan usein pinnalla olevien artistien/bändien levyjä, joita ehkä kuukauden kuluttua saisi jo puolta halvemmalla kaupan alehyllystä. TV-mainonta ja sen tekeminen on verrattain kallista, joten yleensä TV:ssä mainostettavat tuotteet ovat ns. merkkituotteita. Yksi poikkeus tästä on elintarvikekauppa, jossa volyymit ovat niin suuria, että edullisen LIDLinkin kannattaa mainostaa melko paljon televisiossa. Harvoin näkyy kuitenkaan esim. halvimpien automerkkien, äänitteiden, lääkkeiden, polkupyörien tai lelujen mainoksia.

Tiedosta tuotesijoittelu

Tiedosta että monet lehdet ja TV-ohjelmat ja elokuvat sisältävät paljon tuotesijoittelua. Yritykset maksavat siitä, että heidän valmistamallaan/myymällään autolla ajetaan jossain TV-sarjassa tai asioidaan heidän kaupassa. Esimerkiksi syksyllä 2010 MTV3 ja R-kioski sopivat tuotesijoittelusta Salatut elämät -sarjassa. http://www.mtv3.fi/viihde/uutiset/televisio.shtml/1187199/r-kioski-ja-mtv-oy-sopivat-tuotesijoittelusta-salatut-elamat–sarjassa Tämä tarkoittaa sitä että varmaan tulevaisuudessa sarjan näyttelijät asioivat usein R-kioskilla. Se että Salkkarien näyttelijät tulevat vastedes asioimaan Ärrällä ei tee Ärrästä yhtään parempaa ostospaikkaa kuin tähänkään asti, vaan johtuu siitä että Ärrä on maksanut Salkkarien tekijäyhtiölle rahaa siitä, että heidän kioskinsa näkyvät televisiossa.

Lisätietoja:

Nauhoita kaikki mainoksia sisältävät tv-ohjelmat

Mikäli sinulla on paljon energiaa kuluttava televisio, kuten suuri plasma- tai LCD-näytöllinen TV, nauhoita kaikki mainoksia sisältävät tv-ohjelmat, joita haluat katsoa tallentavalla digiboksilla ja katso ne nauhalta sen sijaan että katsoisit ne suorana. Tällöin voit kelata mainokset ylitse ja säästää näin sähköä. Suuri plasmatelevisio voi kuluttaa jopa 500 wattia sähköä tunnissa. Mikäli sähkönkulutus on 500 wattia tunnissa, tekee se 250 wattia puolessa tunnissa minuutissa ja 83 wattia kymmenessä minuutissa. Jos lasketaan että puoli tuntia kestävässä ohjelmassa on kaksi mainoskatkoa ja mainokset kestävät yhteensä 10 minuuttia, niin kelaamalla mainoskatkot pikakelauksella säästät noin 80 wattia sähköä. Tallentava digiboksi kuluttaa noin 20-27 wattia sähköä tunnissa kun sitä käytetään, ja valmiustilassa kulutus on 3-10 wattia. Puolessa tunnissa kulutus on siis noin 10-14 wattia toiminnassa ja 1-5 wattia valmiustilassa. Mikäli boksi ei joudu olemaan tallennuksen takia useampaa tuntia päällä niin säästät siis hieman sähköä kun kelaat mainoskatkojen yli. Jos televisiosi kuluttaa vähemmän, eli vaikkapa 200 wattia sähköä, niin kelaamalla 10 minuuttia mainoksia pois säästät silti 33 wattia television kulutuksessa. Jos lasketaan että digiboksi olisi vaikkapa tunnin päällä ohjelmaa nauhoitettaessa niin jäät silti muutaman watin voitolle, jolloin nauhoitus on edelleen kannattavaa. Mitä enemmän mainoksia ohjelmaan on ahdettu sitä enemmän säästät.