V: Höpönhöpö! Säästäväisyys ei tee henkilöstä tylsää, vaan ihmisen joka tietää taloudelliset rajansa ja tavoitteensa. Säästeliäs ihminen siis pitää hauskaa ja tekee ostoksia siinä missä muutkin, mutta selvien rajojen sisällä. Säästäväinen henkilö ei myöskään osta velaksi kulutustuotteita, vaan nimenomaan säästää niitä varten. Näin hän itse asiassa maksaa ostoksistaan vähemmän ja saa enemmän arvoa, kuin huolettomasti rahojaan levittelevä yksilö.Löysän rahan henkilö ei siis mielestäni ole millään tavalla mielenkiintoisempi tai hauskempi kuin säästeliäs; ainoastaan monella tapaa typerämpi.Asian voi oikeastaan kiteyttää siihen, että taipumus säästämiseen ei määrittele sitä onko henkilö niin sanotusti hauskaa seuraa vai pystyyn kuollut tylsimys. Säästäväisyys ei kovinkaan pitkälle korreloi henkilön muihin luonteenpiirteisiin ja ”hauskuusasteeseen”.Sosiaaliset vuorovaikutustaidot ja halu viihtyä koostuvat aivan muista asioista. Henkilökohtaisesti esimerkiksi tunnen lukuisiakin kuolettavan tylsiä ihmisiä, jotka samaan aikaan ovat täysin pihalla raha-asioidensa hoidosta.
K: Kerro hieman taustasi ja miten se nivoutuu yhteen ylläpitämäsi sivuston kanssa. Onko niillä tekemistä keskenään? Toisin sanoen, kuka on mies Saiturin takana?V: Saituri on 30-vuotias Tampereen Hervannassa asuva mieshenkilö. Olen saanut liiketaloudellisen koulutuksen. Harrastan aika ajoin öljymaalausta ja grafiikkaa, joskin nyt on tullut pidettyä pitempi tauko siinä touhussa. Pyrkimykseni oli aikoinaan ryhtyä taidemaalariksi, mutta tajusin onneksi tarpeeksi ajoissa ettei sillä touhulla ainakaan tässä maassa elä.
Saiturin varsinainen tausta alkaa melkein kahden vuosikymmenen takaa, jolloin lama iskeytyi Suomeen. Aiemmin hyvin menestynyt perhefirmamme ajettiin pankkien toimesta aiheettomaan konkurssiin. Tuon tapahtuman seurauksena isälleni tuli kolmen miljoonan varojen sijasta yli miljoonan markan velat; ilman tuloja. Tästä alkoi selviytymistaival. Itse olin 90-luvun alussa niin nuori, etten oikein noteerannut asiaa mitenkään. Vuosien vieriessä ymmärrys kuitenkin kasvoi ja tilanteen vakavuus iski jossain vaiheessa kunnolla tajuntaani. Olimme suoraan sanoen kusessa ja vanhempieni kaikki neuvokkuus tuli tarpeeseen, ettei kotiakin olisi viety altamme.
Se köyhyys, johon perheemme valtion pelleilyn vuoksi joutui oli tärkeä tekijä rahan arvon ymmärryksen kehittymisessä. Säästämään oli yksinkertaisesti pakko oppia, koska muutoin ei olisi voinut elää.
En itse muistele tuota aikaa pahalla, sillä se lähensi perhettämme ennennäkemättömällä tavalla ja antoi tilaisuuden katsoa asioita toisesta perspektiivistä ja opetti kyseenalaistamaan asioita.
Saituri on karikatyyri siitä henkilöstä, joka tuon laman kynsissä kasvoi. Hän inhoaa ihmisten kusetusta ja huijaamista, ei omaa kunnioitusta poliittisia auktoriteetteja kohtaan ja rakastaa omien polkujen kulkemista. Tästä syystä Saituri antaa konstailemattoman ja raa’an todellisen kuvan ympäröivästä maailmasta ja henkilökohtaisesta raha-asioiden hoidosta tuttuun sarkasmin sävyttämään, hieman provosoivaan tyyliinsä.
Muitakin pyrkimyksiä sivuston suhteen on lukijamäärän kasvattamiseksi, mutta en paljasta niitä julkisesti, koska suunnitelmien toteutuminen on vielä erittäin hataralla pohjalla. Saatetaan nyt uusi sivusto ensin käyntiin.
K: Miksi Saituri kannattaa listata suosikkeihin? V: Saituri tuo kiertelemättä ja kaartelematta asioita ja epäkohtia esille rahan käytöstä ja säästämisestä. Puhun asioista niiden oikeilla nimillä, enkä kumartele auktoriteetteja. Ihmiset saavat siis lukea henkilökohtaisen taloudenpidon maailmasta rehellisiä ja syväluotaavia artikkeleita, joista varmasti on hyötyä jos neuvot ottaa opikseen ja miettii asioita. Se on pyrkimykseni; saada ihmiset miettimään omaa tilannettaan vähän pintaa syvemmältä ja oppimaan olemaan rehellisiä itselleen.
K: Millainen kuluttaja olet? Miten havainnoit esimerkiksi kauppojen mainontaa?
V: Olen erittäin ”huono” kuluttaja ainakin kauppojen näkökulmasta. Elintarvikkeita lukuunottamatta ostan yleensäkään yhtään mitään varsin harvoin, koska en saa shoppailusta mitään värinöitä ja omistan jo riittävästi ”leluja”. Toisaalta… kun ostan, niin ostan laatua, jolloin pakostakin tulee hankittua vähän hintavampaa mutta erittäin pitkäkestoista tavaraa. Käyn läpi runsaasti erilaisia tuotearvosteluja, kun olen jotain ostamassa. Tämä helpottaa hankintojen tekoa merkittävästi. Kun kohde on selvä, käyn vain nappaamassa tuotteen kotiin ja se on siinä.
Kauppojen mainontaa en omassa kulutuksessani huomioi juuri mitenkään, sillä esimerkiksi ruokaostoksilla tiedän tasan tarkkaan mikä on hyvälaatuisista tuotteista halvin. Vain harvoin tarjoustuotteet pärjäävät näille. Mainonta ei herätä minussa minkäänlaisia intohimoja, koska en tee heräteostoksia. Jos jokin paljon käyttämäni tuote on alennuksessa, niin kieltämättä sen noteeraan, mutta muuten en.
Sivuston kannalta olen kyllä aikeissa tehdä artikkelin tai artikkelisarjan mainonnasta ja sen vaikutuskeinoista, sillä kiistämättä moni joutuu aiheettomasti mainonnan uhriksi.