Taksivuoro

Tässä juttu yhdestä hiljaisesta heinäkuun taksivuorosta Kempeleestä. Koska kaikilla takseilla on ehdoton vaitiolovelvollisuus asiakkaistaan niin en voi tietenkään tarkasti kertoa missä osoitteissa ja yrityksissä olen käynyt, mutta tässä melko tarkka kuvaus hiljaisesta heinäkuun työvuorosta Oulun naapurikunnasta. Syksyllä tehty vuoro olisi lukuisten koulukyytien takia hieman erilainen.
Työvuoro 05.30-18.00

Olin hakenut taksin pihalleni jo edellisenä iltana, joten sain siksi nukkua hieman myöhempään.
Herätyskello soimaan 5.20 ja äkkiä työvaatteet päälle.
Autoon 5.25 ja Kempeleen taksikopille 5.32. Jonossa oli yövuolaisia ja kello 5.00 aloittaneita, joten pääsin jonoon kolmanneksi. 5,37 jono liikahti ja pääsin toiseksi. Kävin katsomassa onko tulossa ennakkotilauksia ja surffasin vähän aikaa netissä odotellen soittaako kukaan kuuden maissa taksia ehtiäkseen kello 7.00 lennolle. Ei tapahtunut mitään, joten ajoin takaisin kotiin syömään aamupalaa. Katsoin sitten data-päätteeltä että Oulunsaloon olisi tunnin sisällä tulossa ennakkotilaus Varjakan ruudusta, joten ajattelin että kyseisen kyydin on todennäköisesti oltava keskivertoa pidempi. Ajelin sitten Oulunsalon tolpalle keulaan, koska tiesin että ainakin tunnin kuluessa saisin sieltä siis kyydin. Jostain syystä Oulun seudun taksitolpat sijaitsevat melko ankeissa paikoissa ja mielestäni Oulunsalon tolppa on yksi ankeimmista Toppilan tolpan lisäksi, joka sijaitsee autoliikkeen parkkipailalla. Katselin siinä odotellessani tapahtuuko Kempeleessä mitään, mutta ei tapahtunut ja kuuntelin radiota.
Aamu alkoi Oulunsalon taksitolpalta
7.05 tuli ennakkotilaus lauttarantaan, noutoaika 7.25. Olin perillä 7.18 ja odottelin siinä sitten asiakasta. Kerrankin oli kauniit maisemat meren rannalla. 7.25 laitoin sitten mittarin päälle ja parin minuutin kuluttua lautta saapuikin Oulunsaloon ja sain asiakkaan kyytiin. Ajettiin sitten asiakkaan kanssa lentoasemalle. Ensimmäinen kyyti teki 37,70 €. Kello 7.45 ajoin lentoaseman taksijonoon, jossa olin yhdentenätoista. Ensimmäinen kone laskeutui kello 8.00, mutta se veti vain 5 autoa. Toinen kone laskeutui 8,25 ja veti kolme autoa, joten olin sitten kolmantena jonossa. Seuraava lentokone laskeutui 8.58, mutta se ei vetänyt näin kesällä yhtään autoa, joten jäin sitten ilman kyytiä kaikilta koneilta ja ajoin Kempeleen kopille, jossa 9.30 neljänneksi.
Sieltä se mun taksiasikas saapuu lautalla Hailuodosta
10.30 Asiakkaan haku Juurussuolta ja vienti paikalliseen kauppakeskukseen. En kerro hintoja matkustajien yksityisyyden turvaamiseksi. Tällöin kukaan ei voi laskea hinnasta missä asiakas asuu. 10.59 takaisin Kempeleen taksikopille ja jonossa toiseksi.
11.32 Kyyti Kempeleestä Oulun rautatieasemalle ja 12.06 takaisin kopille jonon keulaan, koska muut olivat kyydillä.
12.11 Kyyti Linnankankaalta-Heikkilänkangas/Madekoski alueelle Ouluun. Pääsi ajelemaan pikkuteitä ja asiakas oli tyytyväinen kun pääsi suorinta reittiä vaikka tietä oltii juuri höyläämässä ja siksi se oli huonossa kunnossa jaa. 12.55 takaisin kopille sijalle 4. Tämän jälkeen tauolle ja kotiin syömään. Syönnin jälkeen olenkin kopin keulassa.
13.23. Kyydille lähelle kauppakeskusta. Ns. renttukyyti. Asiakkaat tukevasti tuiterissa ja haluavat mennä Kempeleen keskustaan viiden kilometrin päähän pankkiautomaatille ja sitten sieltä lähellä lähtöpaikkaa olevaan kauppakeskukseen, jossa on myös Alko. Yritän olla avulias ja ehdottaa että pankkiautomaatti löytyy myös kauppakeskuksesta. Asiakkaiden mukaan se on hankalassa paikassa siellä, mutta koska asiakas on  harvoin aina oikeassa niin ajetaan sitten 6 km lenkki että päästään automaalille joka on helpommassa paikassa. Sitten Alkoon. Selvempi kaveri hakee pari kossupulloa. Toinen yrittää sitten  mennä jonkun naisen luokse mutta ei ole vastaanottoja, joten kummatkin menevät sitten kotiinsa. Kyyti n. 30 €. 14.04 kopille keulaan.
14.06 Kyyti isosta firmasta lentoasemalle. Pari ulkomaalaista. Jään lentoaseman tolpalle viidenneksi 14.22, koska kone on juuri tulossa ja kopilla 4 autoa.
14.35 kyyti lentoasemalta Toppilansaareen yli 30 €. Ajan kopille 15.31 viidenneksi. Juon kopilla vähän vettä ja ajan taas lentoasemalle, jonne pitäisi tulla lomalento Turkista. Saavun kentälle 15.45.
16.31 Juuri kun kone purki niin piti kuitata tilaus Oulunsalosta. Asiakas taas tuiterissa. Piti soittaa asiakkaalle, koska annettu osoite oli väärä. Soitettaessa asiakas sanoi edelleen väärän kadunnimen, mutta tarpeeksi kerrottuaan saatiin selville misssä hän oikeasti oli. Sitten sinne uuteen paikkaan ja kyyti Kempeleeseen. 16.59 takaisin kentälle ja juuri kun olin saapumassa kentälle muut taksit lähettivät viestä että farmariauton kyyti lentoasemalla, sillä asiakkailla oli tavaraa sen verran paljon ettei mahtunut sedan-malliseen autoon. Sieltä sitten kyyti Kuivasranta/Aaltokangas alueelle ja sitten viemään autoa pois. Auto palautettu 17.55.

 

Vuoro meni siis mitä mainioimmin, mutta laitetaan tähän loppuun vielä pari juttua  mitä on taksissa on sattunut muiden vuorojen aikana.
Olin viikonloppu aamulla ajelemassa jossain Oulun Kaukovainiolla kun kuittasin välityspäätteeltä kyydin Oulunsalon perukoilta. Välityspäätteessä oli viesti että asiakkaalla kiire synnyttämään. No ajelin sitten hieman reippaammin asiakkaan luokse ja selvisi sitten että ei niistä kaljaveikoista kukaan ollut synnyttämään lähdössä. Vaan oli kiire hakemaan kaljaa. No siinä kävi sitten että lähdettiin sitten sitä kaljaa ostamaan, mutta saavuimme huoltoaseman pihalle jo kello 8:50…eikä kaljaa saanut ennen kello 9:00 :). Siinäpähän maksoi odottelut.
Toisessa tapauksessa kuittasin niin ikään kyydin Oulunsalon perukoilta. Kyytiin tuli hupparikaveri, joka halusi poiketa nopeasti samalla huoltoasemalla ostamassa tupakkia. No hän käveli sitten huoltoasemalle sisälle ja sitten suoraan takaovesta ulos maksamatta kyytiä :).
Mikäli kiinnostuit taksinkuljettajan työstä niin taksinkuljettan työstä niin taksikursseja järjestävät ainakin Helsingissä
Helsingin taksikoulu http://www.taksikoulu.net/
Oulussa Taksikoulu Pirssi http://www.taksikoulupirssi.fi/

Kuopiossa Savon Taksidata Oy http://www.savontaksidata.fi/Koulutus

Uudellamaalla, Päijät-Hämeessä sekä Pirkanmaalla Taksi- ja liikennekoulutus Oy http://www.taksi-ja-liikennekoulutus.fi/taksi-peruskurssi.html

Taksikursseilla opetus käsittää  mm. asiakaspalvelua, lainsäädäntöä, ensiapua, liikenneturvallisuutta, taksa-asetuksia. Näiden lisäksi on yleensä suoritettava paikallistuntemuskoe sille paikkakunnalle, jossa aiot ajaa taksia. Paikallistuntemuskoe on yleensä melko vaativa ja sen suorittaminen edellyttää varsinkin suuremmilla paikkakunnilla ihan kunnon pänttäämistä. Taksinhan on tiedettävä paikkakunnan tiet, hotellit, koulut, päiväkodit, yritykset, ravintolat yms. Nykyään takseilla on onneksi apuna hyvät GPS paikantimet, joka on hyvä, tarkka ja nopea apu tarvittaessa. Lisäksi aina voi soittaa taksikeskukseen, josta voi kysyä neuvoa. He voivat katsoa osoitteen heti internetistä. Silloin kun itse aloin ajamaan taksia ennen GPS-aikaa niin joskus piti jotakin pientä tietä etsiessä ajaa 5-6 kertaa bussipysäkille selaamaan karttavihkoa.
Lisäksi nykyisin ammattiajoluvan omaavien on suoritettava taksinkuljettajan ammattipätevyys jatkokoulutus viiden vuoden välein.

Lähetä kommenttisi tai oma säästövinkkisi