Ultimate säästövinkki. Aja mutkaisilla maanteillä kaarteiden sisäreunaa. Yleisurheilussa kakkosrataa juokseva juoksee jokaisessa kaarteessa 3,5 metriä pidemmän matkan kuin sisärataa juokseva. Koska 400 metrin matkalla on kaksi mutkaa niin eroa ykkösrataan tulee siis 7 metriä jokaisella kierroksella. 10 000 metrin juoksussa rata kierretään 25 kertaa, jolloin matka pitenee ykkösrataan nähden jo 175 m, mikä vastaa tietenkin 1,75 % koko matkasta. Tämä on melko paljon kun otetaan huomioon, että yhden juoksuradan leveys on vain 1,22 metriä. Joten miksei tätä voisi soveltaa myös autoiluun. Maanteillä mutkat voivat olla paljon pidempiäkin kuin juoksuradoilla, joten uskoisin jopa 2 % säästön matkassa ja polttoaineen kulutuksessa olevan mahdollinen.
Ylläpitäjä testasi tämän vinkin. Ensiksi piti löytää tarpeeksi mutkainen, mutta riittävän leveä tie, jossa mahtuisi ajamaan hieman lähempänä sisäreunaa kuitenkin pysyen koko ajan selvästi omalla kaistalla. Liikenneturvallisuutta ei tietenkään vaarannettu, sillä ylläpitäjä on varovainen kuljettaja ja useissa kaarteissa ajolinja poikkesi vain senttejä normaalista. Tarkoitukseen sopiva tie löytyikin Oulu-Ylikiiminki väliltä, eli tie numero 833, jota ajettiin 12,6 kilometrin pätkä. Mittauksesta ei kuitenkaan tullut kovin tarkka, sillä auton trippimittarin tarkkuus on 100 m, joka on liian epätarkka tällaiseen mittaukseen. Lisäksi koska liikennettä ei siis vaarannettu niin muun liikenteen takia trippimittari piti nollata hitaassa vauhdissa ja toisella kertaa piti ohittaa mopoauto. Näistä epävarmuustekijöistä johtuen tulos on melko epätarkka. Säästö matkassa jäin noin 50 metriin, mikä prosenteissa tekee vain 0,4 %. Tarkoituksena on myöhemmin jatkaa tämän vinkin testaamista ajamalla laajempi t