Vara-akusta

Jos sinulla on vara-akku, käytä molempia akkuja vuorollaan ja tasaisesti.

Pidä auton akkusi navat ja kaapelikengät rasvattuina

Pidä auton akkusi navat ja kaapelikengät rasvattuina. Kun navat ja kengät ovat puhtaita niin laturista tuleva virta varaa akun ilman vastuksia. Tämä on erityisen tärkää pakkasilla, joilloin kylmän akun varautuminen on hitaampaa. Itse puhdistan oman autoni navat hapettumista hiekkapaperilla, mutta olen kuullut muiden käyttävän siinä esim. vanhaa puukkoa tai teräsharjaa, joten tyyli lienee vapaa. Akun napojen voitelu vaseliinillä estää hapettumien syntymistä.

Kytke auton sisävalo pois ovista kytkeytyväksi

Autoissa on yleensä sisävalaisin katossa, jonka voi kytkeä toimintaan ovien avautumiseen ja sulkeutumiseen liittyen. Jos sinulla, muista että etenkin talvella huonosti kiinni/lukossa oleva ovi saattaa liikahtaa hieman/avautua esim. pakkasen lauhtuessa, jolloin sisävalo syttyy palamaan. Toisissa autoissa voi olla automatiikkaa, joka sammuttaa kattovalon tietyn ajan kuluessa tai toinen vaihtoehto on että autosi akku tyhjentyy kattovalon palamiseen. Eli jos pärjäät ilman sisävaloa talvella, älä kytke sitä silloin ovista kytkeytyväksi (kattovalon voi kytkeä tilapäisesti päälle)! Näin vältyt ikävältä akun tyhjenemiseltä ja tästä aiheutuvista lisäkustannuksista.

Lukijan vinkki

Lataa autosi akkua akkulaturilla yön yli

Lataa autosi akkua akkulaturilla yön yli pitkällä latauksella niin lähtee talvella paremmin käyntiin ja akun ikäkin pidentyy. Älä anna akun purkautua tai jäätyä kokonaan talvella.

Lukijan vinkki. Lähetti PJ

Käytä ajastinta ladatessasi akkua

Kun lataat akkuasi sähköllä tai vaikkapa lämmität talvella autoasi, käytä ajastinta. Säästät ajan mittaan paljon sähköä.

Lämmittämällä akkua esim. puhalluslämmittimellä tai hiustenkuivaajalla

Mikäli autosi ei käynnisty kovalla pakkasella voit saada autosi käyntiin lämmittämällä akkua esim. puhalluslämmittimellä tai hiustenkuivaajalla. Tämä voi tulla huomattavasti halvemmaksi kuin hinausauton tilaaminen. Lämmittämällä auton akkua saat siihen lisää kapasiteettia, sillä kylmässä ilmassa auton akkusi virranantokyky heikkenee. -20 asteen pakkasessa auton akun tehosta on noin puolet hävinnyt. Mikäli akun kapasiteetista on jo valmiiksi puolet kulutettu niin lämpötilan laskiessa -20 asteeseen akun tehosta on enää jäljellä noin neljännes. Myös kylmän akun kyky varata itseensä laturin tuottamaa sähköä on huonompi kuin lämpimällä akulla. Kylmällä ilmalla myös autosi sähkönkulutus on suurempi, sillä pakkastella öljy jäykistyy, jolloin mm. moottorin mekaaninen kitka kasvaa ja auton käynnistäminen kuluttaa enemmän sähköä. Lisäksi mitä enemmän on pakkasta, sitä isommalla yleensä pidetään mm. istuimien lämmittimiä, lämmön puhaltamista tuulilasille yms.

Pakkasenkestävä pitkä jatkojohto

Jos menet talvella kylmillä keleillä viikonloppuvisiitille esim. vanhempiesi tai puolisosi vanhempien luo tms., varaa mukaasi mahdollisuuksien mukaan pakkasenkestävä pitkä jatkojohto (vaikkapa joutilas johtokela kesämökiltä). Jos kyläilypaikassa ei ole vieraspaikalla sähköä mutta isännillä on sähköpistoke käytössä, pysäköi autosi "kaapelinmitan" päähän ko. sähköpistokkeesta. Ennen lähtöä voit lämmittää autosi normaaliin tapaan jatkojohdon avulla isäntäväen pistokkeesta. Johdolle kannattaa kaivaa kolo lumeen/jäähän, jotta yli ajavien autojen nastarenkaat eivät vahingoita jatkojohtoasi. Näin saat varmemmen startin myös vieraspaikassa ja etkä myöskään rääkkää autosi moottoria niin paljon kuin kylmiltään käynnistäessä.

Lukijan vinkki

Sammuta matkapuhelin yöksi

Sammuta matkapuhelimesi yöksi. Näin sitä tarvitsee ladata harvemmin ja akku kestää pidempään.

Osta uusi akku, älä koko puhelinta

Onko sinulla kännykkä, jota joutuu lataamaan päivittäin etkä uskalla lähteä pidempään reissuun ilman latausmahdollisuutta? Tällöin kännykkäsi akku on todennäköisesti tullut tiensä päähän. Jos kännykkäsi on muuten kunnossa ja pidät siitä ja osaat käyttää sitä etkä kaipaa mitään kameroita ym., kannattaa mieluummin hankkia uusi akku kuin uusi kännykkä! Selvitä vanhan akun ”nimi”, (esim. BP-6MT) katsomalla se vanhasta akusta. Internetistä löytyy laaja valikoima uusia vastaavanlaisia akkuja. Näin säästät rahaa ja luonnonvaroja ostamalla vain uuden akun uuden kännykän asemesta (jos olet muutoin tyytyväinen nykyiseen puhelimeesi!) Uudet akut maksavat mallista ja kapasiteetista (sekä kaupasta) riippuen alkaen 8-10 € kpl kotiin postitettuina.

Lukijan vinkki

Osta akkulaturi paristoja varten

Osta Biltemasta tai jostain vastaavasta liikkeestä akkulaturi neljällä sormipariston kokoisella akulla. Sormiparistoja kuluu mm. monissa kaukosäätimissä, kameroissa, lasten leluissa niin paljon, että voit säästää jopa alle vuodessa akkulaturin hinnan kun voi ladata samat akut yhä uudestaan. Muista hyödyntää akkujen lataamisessa yösähköä!

Lukijan kommentti. Ladattaviin paristoihin liittyy eräs ikävä ominaisuus, joka on syytä tiedostaa esim. auton taskulampun kohdalla. Ladattava paristo (=akkuparisto tai lyhyemmin akku) varaus lopahtaa ilman ennakkovaroitusta kuin veitsellä leikaten. Tavallinen paristo sen sijaan himmenee vähän kerrassaan, joten sen loppuminen ei pääse yleensä yllättämään. Huomioimalla tämän seikan valitessasi ladattavan/tavallisen paristo välillä voit säästyä ikäviltä tilanteilta.