Opettele reittisi ulkoa

Opettele reittisi ulkoa, mikäli ajat useammin samaa reittiä. Tällöin voit hyvissä ajoin nostaa jalkaa kaasulta esimerkiksi risteystä tai töyssyä lähestyttäessä. Opettele myös ulkoa että missä kohtaa liikennevalot toimivat tunnisteella ja missä ajoituksella. Jos reitilläsi on ajoituksella toimivia liikennevaloja, niin paina myös mieleesi niiden rytmit. Tällöin et esimerkiksi turhaan kiihdyttele jos tiedät että ripeälläkään kiihdytyksellä et kerkeä seuraaviin liikkenvaloihin vihreillä. Kaupungeissa ajoituksella toimivissa liikennevaloissa käytettään yleisesti kahta rytmiä. Ruuhka-ajan rytmissä syklit ovat pidempiä kuin hiljaisemman ajan rytmissä. Eli ruuhka-aikana useampi auto ehtii ajaa samoilla vihreällä opastimen läpi ja vastaavasti myös punaisen kesto on pidempi. Hiljaisena aikana kun liikennettä on vähän ei ole tietenkään järkeä pitää niin pitkää sykliä että 20 autoa ehtii ajaa valojen läpi. Siksi siis kierto on hiljaisena aikana nopeampi. Mutta jos kuljet aina samaan aikaan töihin, pitäisi myös valojen rytmin olla sama.

Kierrä ajoretti myötäpäivään

Suunnittele ajoreittisi siten, että kierrät sen myötäpäivään. Tällöin tullessasi risteykseen käännyt usein miten oikealle, jolloin käännökset sujuvat paljon nopeammin, koska sinun tarvitsee etuajo-oikeutetuissa risteyksissä väistää vain vasemmalta tulevia. Jos risteys on tasa-arvoinen olet aina etuajo-oikeutettu kääntyessäsi oikealle. Mikäli kiertäisit reitin vastapäivään joutuisit tasa-arvoisissa risteyksissä väistämään oikealta tulevat sekä sinun edestä tulevat. Mikäli tulet kolmion takaa, joutuisit vasemmalle kääntyessäsi väistämään aivan kaikki, jolloin aikaa ja polttoainetta tuhlaantuu paljon. Tätä on tutkittu USA:ssa vuosia mm. UPS jakeluyhtiö säästää vuosittain 10 miljoonaa litraa suunnittemalla reitit siten, että niissä käännytään mahdollisimman paljon vain oikealle. Tässä vielä linkki mielenkiintoiseen CBS-uutistoimiston juttuun asiasta. http://www.cbsnews.com/stories/2008/06/24/earlyshow/main4204831.shtml

 

Kuva: Kuvitteellinen reittikartta, jossa lähdet kotoa ja sinun on käytävä sekä lentoasemalla sekä satamassa. Lyhin ajettava reitti on tummennettu. Kuvassa olevat pallot kertovat kuinka monesta suunnasta tulevia sinun on väistettävä mikäli kaikki risteykset olisivat tasa-arvoisia. Vihreät pallot kertovat väistettävien suuntien määrän mikäli kierrät reitin vastapäivään ja punaiset myötäpäivään. Palloista voidaan laskea yhteen, että mikäli kierrät reitin myötäpäivään väistettäviä suuntia kertyy 10 ja vastapäivään 15. Tilanne olisi samansuuntainen myös vaikka reitillä olisi kärkikolmioita. Tässäkin tilanteessa riippuu liikennemäärästä kuinpa paljon aikaa ja rahaa viiden ylimääräisen suunnan väistäminen vaatii. Hyvällä tuurilla liikennettä ei juuri ole, mutta huonolla tuurilla teillä on vilkasta, jolloin sinulta saattaa tällä esimerkkireitillä mennä useita minuutteja enemmän aikaa kun odottelet vasemmalle kääntyessäsi vasemmalta tulevia ja vastaantulevia autoja.

Lisätietoja:

Mieti kannattaako kasko-vakuutusta ottaa

Mikäli sinulla on vanha auto niin kannattaa tarkkaan laskea, että millainen kasko-vakuutus kannattaa ottaa vai kannattaako sitä ottaa enää ollenkaan. Uudemmissa autoissa kasko on totta kai melkein välttämätön, sillä pienienkin naarmujen korjaus voi olla todella kalliiksi. Sen sijaan vanhasta autosta kaskoja ei kenties kannata maksaa, sillä vaikka kolaroisitkin sen lunastukseen niin vakuutusyhtiö arvostaa vanhojen autojen arvot todella alhaisiksi. Saattavat yrittää tarjota autostasi todella pientä summaa, sillä perusteella että samanlainen, mutta enemmän ajettu, auto on myynnissä esim. nettiautossa. Viime kädessä kasko-vakuutuksenkin kannattavuus omalla kohdallasi riippuu viime kädessä siitä, että kuinka kova olet sössimään auton ratissa. Lisäksi päätöstä tehdessäsi kannattaa ottaa huomioon myös vahinkojen todennäköisyys. Mikäli ajat itse autollasi ja säilytät sitä lukitussa tallissa vahingon todennäköisyys on paljon pienempi, kuin jos säilyttäisit autoasi kadun varrella ja autollasi ajaisivat pääasiassa 18- ja 19-vuotiaan poikasi. Yksi vaihtoehto vanhoihin autoihin on hankkia osakasko, joka kattaa yleensä varkaus, palo ja hirvivakuutuksen. Mainittakoon vielä että kasko-vakuutus ei yleensä kata mm. autossa säilytettävää irtainta omaisuutta kuten sinne jättämääsi GPS-paikanninta, matkapuhelinta, vaatteitasi, DVD- ja CD-levyjä ja soittimia yms.

Alumiinifolio auton ikkunaan

Hyvä tapa säästää auton ilmastoinnissa on liimata alumiinifolio autosi tuulilasin kokoiselle aaltopahville. Kun joudut parkkeeraamaan autosi aurinkoon niin asettele pahvi tuulilasin sisäpuolelle, jossa se heijastaa auringonsäteet takaisin tulosuuntaan, jolloin autosi ei kuumene liikaa. Tämä on yleisesti käytetty tapa Etelä-Euroopassa. Tarvittaessa voi askarrella alumiinifolion myös autosi takaikkunaan, mikäli esim. kotipihassasi aurinko paistaa usein autosi takapuolelta. Mikäli alumiinifoliota ei ole, myös esim. ikkunoiden eteen vedetyt pyyheliinat tai vaatteet estävät tehokkaasti auringonsäteiden pääsyä sisälle autoon.

Pidä pientä kolikkovarastoa pysäköintilippuautomaatteja varten

Pidä autossasi jossain pikkupurkissa pysäköintilippuautomaatteihin sopivia kolikoita parin euron edestä. Jos ilmaisia parkkipaikkoja ei löydy tai muusta pakottavasta syystä löydy, joudut ajamaan maksulliseen parkkiruutuun, mutta maksun kanssa voi tulla ongelma jos lompakosta ei juuri sillä hetkellä löydy riittävästi sopivia kolikoita lippuautomaattiin. Kun autossa kulkee mukana pieni "pysäköintirahasto", ei tätä ongelmaa ole vaan sinulla on aina valmiina sopivia kolikoita vaikka lompakkosi muuten olisi typötyhjä. Lyhytkin maksamatta jättäminen voi aiheuttaa huomattavasti kalliimman "pikavoiton". Pysäköintirahaston avulla säästyt sakolta.

Lukijan vinkki

Älä paisko autosi takaluukkua kiinni

Älä paisko autosi takaluukkua kiinni. Monien nykyautojen varsinkin viistoperä tai farmariversioissa (mm. Opel Vectra, Opel Insignia, Ford Kuga, Honda Accord, Honda Civic, Nissan Qashqai, Volvo V70, VW Passat, Seat AlteaXL jne.) autojen takavalot ja/tai rekisterikilvet sijaitsevat takaluukussa. Autojen takavalot sekä rekisterikilven valot toimivat hehkulampun tavoin siten, että valojen sisällä on kuuma hehkulanka, joka kuumana ollessaan hohkaa valoa. Tämä ohut lanka on kuitenkin altis särkymään varsinkin valojen ollessa päällä. Nykyään takavaloja on yhä enemmän myös sedan ja hatchback -mailisten autojen takaluukussa. (mm. Toyota Avensis, Toyota Corolla, Kia Magentis, Mazda 6, Renault Megane, Audi A4, A5 ja A6, BMW 316, Saab 9-5, Saab 9-3, Alfa Romeo 159, Citroen C5 ja Skoda Superb, Huyndai Sonata, Seat Cordoba jne.) Älä siis turhaan paisko autosi takaluukkua kiinni vaan työnnä se nätisti kiinni. Näin takaluukussa kiinni olevat valot kestävät pidempään. Ethän kotona paisko hehkulamppujakaan.

Opettele auton perustoiminnot ennen autokouluun menoa

Jos laitat nuoresi autokouluun, niin opeta hänelle ennen autokouluun menoa turvallisesti jossain suljetulla yksityisalueella autoilun perusasiat, kuten kytkimen käyttö, liikkeellelähtö ja vaihteen vaihtaminen. Tällöin nuorella ei mene ensimmäiset ajotunnit pelkästää näihiin perusasioihin keskittyessä, että harjoitellaan pari tuntia liikkeelle lähtöä ja TÖKS!, auto sammui koska kytkimen ja kaasun käytön yhteispeli ei vielä sujunut. Kun perusasiat ovat tiedossa ennen autokouluun menoa niin voi käyttää kalliit ajotunnit oikeaan ajamiseen, jolloin muiden liikennetilanteiden havainnointi kehittyy paremmin kun ei tarvitse keskittyä liikaa polkimiin. Tällöin mahdollisuuden päästä inssiajo ensi yrittämällä läpi ja välttää kalliiden lisätuntien ja uusintakokeiden suorittaminen. Tämä vinkki sopii tietenkin myös mopo-, moottopyörä ja muiden ajokorttien suorittamiseen.

Peesaa muita, mutta muista turvaväli

Jos ajat rekan perässä, lähempänä ajaminen vähentää polttoainekulutusta. Kannattaa kuitenkin varoa, ettet törmää rekkaan.

– Ylläpitäjä on kuitenkin sitä mieltä että riittävästä turvavälistä ei kannata eikä saa tinkiä. Pitämällä riittävän turvavälin voit myös ajaa tasaisemmin, jolloin sinun ei tarvitse heti jarruttaa ja taas kiihdyttää kun edellä ajava esimerkiksi kääntyy pois päätieltä.

Lukijan vinkki

Lähde ajoissa matkaan

Lähde ajoissa matkaan niin voit aja rauhallisesti. Suurissa nopeuksissa ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä, eli jos ajat nopeudella 110 km/h nopeuden 100km/h sijasta, ilmanvastus kasvaa 20 % vaikka nopeus nousee vain 10 %. Näin ollen ajamalla nopeutta 90km/h nopeuden 110km/h sijaan voit säästää jopa 20% polttoainetta. Kun ajat rauhallisemmin matkantekosi on taloudellisen lilsäksi myös turvallisempaa ja äänettömämpää. Jos sinusta tuntuu kiusalliselta ajella muuta liikennettä hitaampaa niin hyvä vinkki tähän on ajella toisen hitaammaan auton takana, kuitenkin riittävän kaukana liikenneturvallisuuden kannalta. Tällainen hitaammin ajava auto voi olla vaikka rekka-auto tai karavaanari. Tällöin kiireisimmät kulkijat joutuvat kuitenkin ohittamaan karavaanarin ja paheksuvat katseet menevät karavaanarin piikkiin :). Lisäksi kun kaupunki-ajossa ajat maltillisesti ja noudatat nopeusrajoituksia, niin sinulla on paremmat mahdollisuudet ajaa liikennevalojen vihreässä aallossa.

Valitse parempikuntoinen tie

Valitse parempikuntoinen tie. Mitä parempikuntoinen tie, sitä pienempi renkaiden vierintävastus on, ja sitä vähemmän polttoainetta kuluu. Soratiellä polttoaineenkulutus voi olla jopa 30 % suurempi kuin asfalttitieltä.