Jarru tai käsijarru pohjaan ylämäkeen pysähdyttäessä

Jos joudut pysähtymään ylämäessä esim. liikennevaloissa laita jarru tai käsijarru pohjaan. Monilla on tapana pitää autoa paikallaan nostamalla kytkintä juuri siihen kohtaan jossa auto pysyy ylämäessä paikoillaan. Tämä kuluttaa enemmän polttoainetta kuin jos pitäisit jarrun tai käsijarrun pohjassa niin kauan kunnes liikennevalo vaihtuu vihreäksi.

Vältä talvliukkailla turhaa kaasun käyttöä

Vältä talven liukkailla keleillä turhaa kaasun käyttöä, mikä johtaa sutimiseen. Pyörän sutiminen kuluttaa turhaa bensiiniä viemättä sinua eteenpäin. Lisäksi sutiminen myös kuluttaa renkaita ja nastoja.

Irrota tulppajohdot

Mikäli joudut jättämään autosi esim. pimeän kadun varteen tai muuten epämääräiseen paikkaan, ilmainen tapa estää autovarkaus on avata konepelti ja irroittaa tulppajohdot. Se käy helposti vetäisemällä ilman mitään työkaluja. Tämä ei toki estä autoon sisälle murtautumista, mutta estää auton käynnistämisen ja varastamisen.

Luonnostele paperille liikkeet ja yritykset missä käyt

Lukijan vinkki. Automatkaa etukäteen suunnitellessa luonnostele paperille liikkeet ja yritykset missä käyt, ettei tule ylimääräistä ajoa.

Lukijan vinkki

Opettele ajamaan autosi kerralla parkkiruutuun

Opettele ajamaan autosi kerralla parkkiruutuun, näin ei tarvitse "hieroa" turhaan montaa kertaa edestakaisin ja tuhlata bensaa. Samoin peruuttaminen pois parkkiruudusta. Autokatokseen ja -talliin voi laittaa lattialla merkiksi esim. laudan, johon kun etupyörä osuu, auto on paikoillaan (ovi mahtuu kiinni eikä auton keula ole kiinni seinässä).

Lukijan vinkki

Auton pito-ongelmia talvella

Onko talvella pito-ongelmia autolla? Hanki kevyt metalliteräinen lumilapio autoosi ja varaa myös pieni hiekkaa mukaasi pahimman varalle. Pientä hiekkamäärää voit kuljettaa vaikkapa tyhjän mehukattiastian sisällä ja hiekan tulee olla kuivaa ennen purkkiin laittoa, koska kostea hiekka jäätyy yhdeksi köntiksi eikä sitä saa mitenkään pois. Näin voit auttaa itseäsi tai lähimmäistäsi talviliikenteessä!

Lukijan vinkki

Hanki netistä tietoa

Hanki tietoa autosi korjauksesta esimerkiksi internetin autokohtaisilta keskustelupalstoilta ja yleisemmiltä foorumeilta kuten Suome24.fi. Ylläpitäjän autoon tuli sellainen vika, että lähivalojen korkeussäätö ei toiminut ja katsastusmies kirjasi rekisteriotteelle että vika on korjattava kuukauden kuluessa. Monilla ”hienomilla” merkkikorjaamoilla sanoivat, että korkeussäätimien säätömoottoreita ei voisi vaihtaa vaan koko umpio on vaihdettava, jolloin hintaa tulisi kahdesta uudesta valoumpiosta noin 600 € plus työt. Etsin kuitenkin netistä tietoa asiasta ja sain selville että myös moottorit voisi pelkästään vaihtaa, joskin vaihto Yaris versoon on aika vaikeaa. Kävin sitten ostamassa Motonetistä kaksi Boschin säätömoottoria a 34,90 €, eli yhteensä 69,80 € ja vaihtotyö sitten pienellä korjaamolla maksoi 110 €.

Aja vanhalla autolla

Aja vanhalla autolla. Auton arvon alentuminen on monilla autoilun suurin kuluerä. Eräässä internetin autopalvelussa www.nettiauto.com oli 6.3.2009 myytävänä vuoden 2009 mallisia Ford Mondeoita hintaan 25900€ – 31500€. Nämäkään eivät siis ole ihan uusia autoja. Vuoden 2004 Ford Mondeossa hinnat liikkuivat välillä 7500€ – 21890€. Jos mennään vielä viisi vuotta taaksepäin ja tarkastellaan vuoden 1999 Mondeoita Hinnat liikkuvat välillä 1800€ – 9990€. Uuden auton arvo siis tippuu vähintään 2000€ vuodessa ja ehkä jopa 3680€ vuodessa, kuten voitaisiin kärjistetysti laskea tuosta 25900€-7500€. 5 vuotta vanhojenkin autojen hinnat näyttävät tippuvan parhaimmillaan yli 2000€ vuodessa. Halvimmassa päässäkin muutos on vielä noin tonnin luokkaa vuodessa. Jos tarkastellaan vielä viisi vuotta tuostakin vanhempia, eli vuosimallia 1994 niin hinnat vaihtelevat välillä 500€ – 2490€. Kalleimmassa päässä hinta tippuu edelleen noin tonnin vuodessa, mutta halvimmassa päässä auton arvo tippuu enää noin 150€ vuodessa. Jos ostat vuoden 1994 mallisen Mondeon hintaan 500€ niin tuosta auton hinta ei enää juuri tipu.

Lisäksi uutta autoa on ”pakko” käyttää merkkikorjaamolla, jotta pitkät takuut pysyvät voimassa. Autoliikkeiden liikevaihdossa suurin syntyykin nykyään jälkimarkkinoista, eli mm. autojen huolloista, joista voidaan sitten ottaa suuret katteet. Vanhoihin autoihin löydät edulliset varaosat vaikkapa Biltemasta ja voit käyttää niitä vaikkapa edullisemmalla ”Reiskan korjaamolla”, sillä Reiskan ei tarvitse investoida kalliisiin OBD yms. mittalaitteisiin ja voi näin korjata autosi halvemmalla. Myös katsastus on hieman halvempaa vanhemmalla autolla, koska mm. OBD-testiä ei tarvitse tehdä. Mainittakoon tässä, että pakokaasupäästöjäkään ei tarvitse mittauttaa vanhimmissa ennen vuotta 1978 käyttöönotetuistas bensiinikäyttöisistä autoista ja ennen vuotta 1980 käyttöönotetuista diesel-autoista. OBD-mittaus on pakollinen autoille, jotka on otetty käyttöön 1.1.2001 jälkeen.

Tässä sitten joku alkaa varmasti huomauttamaan, että vanhaa autoa pitää huoltaa. Aivan totta. Ylläpitäjä ajaa itse Ford Escort 1,3 LX:llä (mk3 vm. 1984) ja auton huoltoihin on yleensä kulunut noin 200-250 € vuodessa sisältäen öljynvaihdot. Ylläpitäjä on ajanut samalla autolla jo 15 vuotta.

Lokakuussa 2010 en saanut Escorttia enää katsastettua, olisi pitänyt alkaa tehdä isompia hitsauksia, joten oli sitten aika ostaa uudempi auto. Päädyin vm. 2000 olevaan pienellä 1,3 konella olevaan Toyota Yaris Versoon, jonka kävin Varsinais-Suomesta ostamassa. Minulla oli kriteerinä ostaa vuosimallia 2000 oleva auto OBD-mittauksen välttämiseksi.

Jos haluat että autosi arvo ei laske vaan jopa nousee, niin yksi vaihtoehto on ostaa museorekisterissä oleva auto.  Tällöin hyvin pidetyn museoauton arvo todennäköisesti jopa nousee sen vanhetessa.

 

Älä ohita taksia

Älä ohita taksia ja säästä ylinopeussakoissa. Yleensä ei kannata ohittaa taksia. Taksien isännät sekä rengit ovat yleensä provisopalkalla, jolloin he yleensä pyrkivät maksimoimaan kyytien määrän ajamalla reipasta vauhtia. Varmasti kaikki tietävät että takseilla on yleensä oma viestijärjestelmänsä, jonka avulla he saavat nopeasti tiedot kaupungissa olevista ratsioista. Mikäli näet normaalia hitaammin ajavan taksin syynä voi hyvin todennäköisesti olla se että taksi tietää alueella olevan poliisin tutka-auton, jonka takia ajelee hieman rauhallisemmin. Taksin voi toki nähdä muutenkin ajavan rauhallisesti, sillä esim. koulu- ja päiväkotikuljetuksissa suurin sallittu nopeus on 80 km/h. Tällöin taksilla on koulukyytikupu katolla.

Odota aura-autoa

Jos asut maaseudulla ja joudut ajamaan pitkiä matkoja, jos mahdollista kannattaa odottaa lähtemistä niin kauan että aura-auto on käynyt. Renkaiden vierintävastus ja on huomattavasti alhaisempi auratulla tiellä kuin kinoksessa.